duminică, 5 aprilie 2015

Cât de multe știa Tolstoi despre femei

* Dacă vreți să cunoașteți femeile, citiți-l pe Lev Tolstoi. El a exprimat cele mai profunde adevăruri în legătură cu sexul slab. Și rusul știa ce scrie, fiindcă a avut o experiență de viață copleșitoare. Mă gândesc însă cum va evolua psihologia femeii când musulmanii vor deveni majoritari pe planetă. Se estimează că fenomenul se va petrece peste un secol.
* Un critic literar amintește, pe Facebook, că astăzi este ziua de naștere a lui Fănuș Neagu. Un povestitor mare, fără îndoială, un talent miraculos și un stilist pe măsură. Și mie, ca și exegetului amintit, mi-au plăcut povestirile brăileanului, Îngerul a strigat și Frumoșii nebuni ai marilor orașe. E de neînțeles disprețul cu care prozatorul este privit de cei mai mulți reprezentanți ai generațiilor care s-au succedat după 1980. Scriitorii români nu-și iartă niciodată confrații pentru talentul lor.
* Inexplicabil mi se pare și faptul că două echipe atât de mari, cum sunt Real Madrid și Barcelona, joacă într-un campionat în care nu sunt decât echipe sub nivelul Viitorului lui Hagi.
* Și fiindcă veni vorba : uite că machedonul s-a ales cu o statuie. Omul e rege, e legendă, e tot ce vrei. Și asta chiar fără să poată lega două vorbe într-o propoziție. Țoiu, Bănulescu, Fănuș, Breban, Ioan Alexandru, Ion Mureșan etc încă nu sunt demni de așa ceva. Cineva s-a supărat pe mine când mi-am permis o glumă nevinovată în legătură cu statuia hiperbolică a lui Liviu Vasilică din Alexandria, știind că Noica n-are așa ceva în cunoscuta capitală de județ.

P.S. Trebuie să mărturisesc că detest statuile. Încă din copilărie, când vedeam prima dată capitala, mi se părea că pe socluri sunt cadavre deshumate și expuse intemperiilor. Mă înspăimântau și mă îngrețoșau. Poate că Malraux a avut aceeași senzație, fiindcă atunci când a ajuns în fruntea Ministerului Culturii din Franța - numit de Charles de Gaulle! -, a ordonat ca toate statuile din Paris să fie vopsite în alb! După model grecesc?

2 comentarii:

Unknown spunea...

Statuile antice grecesti erau, ce oroare, colorate! Mie imi plac statuile antice asa cum arata ele acum albe,cufundate intr-o stare de eterna seninatate.
Dar cred ca scriitorii n-au nevoie de statui, le ajung cartile lor.

Şerban Tomşa spunea...

Dan Miron,
Știam, grecii vopseau strident statuile, de la buze și ochi până la veșminte. Noroc că erau făcute din marmură, iar timpul le-a spălat de de urmele prostului lor gust. Dar ce te faci cu statuile din metal? ( A lui Hagi e aurie, din ce-o fi făcută?)
Ai dreptate, scriitorii n-au nevoie de statui și nici de multe altele. Niște venituri decente parcă totuși nu le-ar strica.