sâmbătă, 12 noiembrie 2011

Limba de tinichea

Limba ne înalță și tot ea ne coboară.
Limbajul pe care-l folosim ne dă identitate și, în ochii unora ( de pildă, Caragiale ), ne caracterizează implacabil. De cele mai multe ori, cuvintele noastre ne așează acolo unde ne este locul. Putem locui în palate, având la îndemână iahturi și haine scumpe, însă vorbele pe care le scoatem pe gură spun lumii cine suntem. Mi-a plăcut enorm o ironie a lui Mircea Cărtărescu la adresa lui Marin Sorescu : „Sorescu nu vorbea, ci bâiguia, era cu neputință să-l înțelegi. Cred că de-asta și scria literatură, ca să poată spune și el ceva, cât de cât...” Asta nu înseamnă că oamenii care n-au talent oratoric sunt niște proști, iar cei care și-au exersat înclinația de a sporovăi, ore în șir, mereu despre aceleași lucruri, învârtind cu dexteritate niște palavre ca pe niște pietre într-o găleată, sunt cine știe ce valori.
Știți cum vorbesc chirurgii ? Folosind, în fiecare enunț, ziceri care încep cu „p” sau „c”. Un limbaj visceral : ei explorează componentele anatomice ale omului.
Teologii au un stil arhaic, cu parfum de sărbători și de tămâie.
Polițiștii și militarii parcă ar citi din regulamentele de ordine interioare.
Istoricii și savanții vânează ideea.
Filosofii și ziariștii etalează, la derută, o exprimare cam din topor ( vezi CTP ).
Profesorii fac risipă de elemente lexicale și își pun în lumină obsesiile legate de învățătură și indisciplină.
Când auzim termeni precum „ a sabota”, „ a se sustrage” și „trădător” ( vezi conflictul din PSD), ne dăm seama că avem de-a face cu supraviețuitorii unei lumi revolute. Sunt oameni care nu au capacitatea de a se autoeduca, pentru a se adapta zilelor noastre. E toxic că ei încearcă mereu să aibă ultimul cuvânt și vor să pozeze în modele pentru ceilalți. Deși pare un om de treabă, Ion Iliescu este trădat, în primul rând, de propriul grai, care ne arată limitele sale. Mai demult, Emil Constantinescu fusese dat în vileag de niște discursuri ce ilustrau un caracter discutabil.  Am regretat totdeauna că Adrian Năstase, un intelectual de rasă, a intrat în politică. Multă vreme a vorbit civilizat ( mai ales când dialoga cu Coposu  ), dar mai târziu, noii săi adversari l-au obligat să le arate ouăle și chiar să-i bată cu ele ! Alți lideri sunt făcuți de ocară de fiecare sintagmă pe care o scot pe gură, în deplină concordanță cu un comportament golănesc. Un individ sinistru, Tălmăcean, execută dansuri grotești pe posturile de televiziune.
A fost, mai întâi, limba de lemn a activiștilor: moartă, rigidă, fără putința de a exprima ceva. A venit moda limbii de tinichea, folosite în dublu registru, pentru uzul vedetelor și al politicienilor. E zornăitoare, stridentă, redundantă, fără priză la idee. Deseori cade în construcții de mahala și nu comunică mai nimic, dacă exceptăm ura bestială care mustește din fiecare propoziție.

P.S. 1.Nu uit că Adrian Năstase, în calitate de prim-ministru, a sponsorizat mai multe apariții editoriale ale unor autori români de prestigiu. Am observat apoi că, în frumoasa tradiție românească, unii l-au înjurat.
     2. M-am referit exclusiv la limba vorbită și la cea folosită în presă. Ficțiunile nu intră în discuție, chiar dacă îți poți da seama, după stil, că Saint-Exupéry era un nobil, iar Céline, hai să spunem așa, un om dificil.

17 comentarii:

Scorchfield spunea...

CRIZA, CRIZĂ, termen folosit atât de des încât pentru unii înseamnă numai lipsa banilor și se uită adevărata criză umană;

Criză de idei,
Criză de fantezie,
Criză de imaginație,
Criză de personalitate,

să continui?!


P.S. Am completat și eu cele scrise și înțelese! :)

Şerban Tomşa spunea...

Scorchfield,
ai găsit cuvântul potrivit. Dar criza limbajului este una care nu se va sfârși niciodată pentru cei trăitori în alte epoci, deși se mișcă printre noi.

Invizibilul spunea...

OTV-ul mai face si fapte bune. A fost aseara invitat George Astalos. L-a intrebat Diaconescu daca este regele argoului, iar el a raspuns ca nu este regele, dar este cel mai bun!

Şerban Tomşa spunea...

Invizibilul,
Astaloș e cu totul și cu totul fabulos ! Într-o vreme era cel mai jucat dramatur român în lume. Și când te gândești că românii nici nu-l cunosc bine ! El e german din România, cu nume unguresc, iar la Paris făcea, la început, figură de grec, datorită numelui. :) E un talent multiplu și de o vitalitate uluitoare. Parcă, totuși, a mai secat la chip. Cred că ține regim. Are 78 de ani, leat cu Nichita Stănescu, iar ăla a murit acum 28 de ani, deși nu cred că a băut mai mult decât ăsta. :)

pantacruel spunea...

asta e unul dintre lucrurile pe care le vedem/auzim toti, dar pe care il sesizeaza (cu adevarat) foarte putini.
autoeducatia e mare lucru. eu unul cred ca sunt incapabil de asa ceva :) sincer.e

Şerban Tomşa spunea...

Panta,
aoleu, păi atunci ești un om pierdut ! :)

pantacruel spunea...

stiu asta, dar nu ma dau batut! :)

Şerban Tomşa spunea...

Panta,
am zis autoeducare în sensul în care Eugen Barbu copia, de mână, cărțile lui Călinescu, pentru a-și găsi propriul stil. În sensul în care eu am văzut că Stratan nu sărea la bătaie și nu-și punea poalele-n cap din orice ( ba chiar din nimic !) și, plăcându-mi atitudinea lui, am început să fac și eu ca el. :)
Sigur aniumite chestii nici nu se cuvine să fie educate ori autoeducate, fiindcă oprația asta ne îngrădește libertatea de manifestare. :)

Invizibilul spunea...

Cred ca marele lui avantaj a fost ca educatia nu i-a fost stricata de scoala ! :)))

Şerban Tomşa spunea...

Invizibilul,
așa e. Și s-a dus la bordel de mic copil. ( Sartre, profesor de liceu fiind, își ducea acolo tinerii săi discipoli. Un fost elev își amintește că, într-un rând, Sartre era atât de beat, încât a urcat sus în cârca unei curve mai voinice ! )
Știi ce spunea B. Shaw :„Mi-am întrerupt de timpuriu educația, pentru a merge la școală. ”

Anonim spunea...

De lemn, de tinichea...
Într-o vreme, se folosea limba de aur.
Azi, devine vital să se înveţe limba română, schingiuită atât de mult în spaţiul public: presă, televiziuni etc.
"Limba ne înalţă şi tot ea ne coboară."
Constatăm, cu tristeţe şi neputinţă, cât ne coboară, ca ţară, limbajul greşit articulat, enunţurile fără subiect şi predicat.Spunea un politician, deşi nu doar specia asta trebuie amintită,că "X baron local şi-a făcut meandrele, cum a vrut."
Elevă, îmi amintesc cum sacrificam ultimile pagini de la sfârşitul caietelor, să notez perle ale profesorilor şi elevilor, inclusiv ale mele dar, într-un an, nu umpleam mai mult de două pagini.
Astăzi, ar trebui să umblu cu buzunarele pline de astfel de însemnări.

Şerban Tomşa spunea...

Catia,
multe lucruri nu se schimbă decât în rău. Aceeași politruci, anafalbeți, cu mentalitatea că toată lumea trebuie să-i slugărească și să asculte ce zic e), care sunt nerecunosctori celor care le-au făcut un bine și vor rămâne săraci în veci, din punct de vedere spiritual. Fiindcă nesătulul este veșnic sărac și se comportă ca un cerșetor. Nenorocirea e că inconștiența lor va distruge această țară.

Anonim spunea...

Şerban,
Au distrus-o deja...
Ştii ce mă dezamăgeşte cel mai tare? Că intelectualii nu au atâta sânge în ei, să nu abdice de la nişte minime repere morale. Cluburi mai mici sau mai mari, biserici sau bisericuţe, scandaluri inutile ce fac jocul ignoranţilor şi,bineînţeles, exacerbarea interesului personal, capabil să calce totul în picioare. Puţini sunt cei ce nu s-au otrăvit de putere-ca şi demnitate publică-şi,oricum, aceia au o vârstă. Când n-o să-i mai avem nici pe ei...

Şerban Tomşa spunea...

Catia,
intelectualii sunt dezbinați, conflictuali, invidioși unii pe alții. Mulți se comportă ca niște țațe. Și nu-i înțeleg deloc.

Julian Muscalu spunea...

I'm down ... I'm totally down ! (nu mai ştiu ce limbă mai vorbesc acuma ...).

Chestia e că George Bernard Shaw "iar" a zis o vorbă MARE (aia cu şcoala şi educaţia), şi parcă-mi pare rău că n-am zis-o eu, în faţa întregii lumi, înainte să-mi trag un glonte în cap ! ...

Mi-aduc aminte că primul citat în engleză pe care l-am învăţat (singur, că la şcoală ne puneau să învăţăm rusă ...) era tot din George Bernard Shaw .. Mi-aduc aminte şi-acum .. zicea aşa în cartea aia : "Men are like children when they get a gun in their hands" ...

GBS o zise şi p-asta .. Lennon a zis : "Yellow matter custard dripping from a dead dog's eye" ( http://en.wikipedia.org/wiki/I_Am_the_Walrus ) ... Eu nu mai am nimic "dă" zis ... Mi-e şi ruşine să mai scriu ...

Citesc şi eu ce scriu alţii .. Mai scot capul din când în când să mă văicăresc că nu sunt în stare "dă" nimic "pă" lumea asta ...

Şerban Tomşa spunea...

Iulian,
:)))
Să nu te superi pe mine că sunt atât de tolerant cu Iliescu și ceilalți. Adevărul e că încerc să prețuiesc tot ce mai seamănă oarecum cu omenia...

Julian Muscalu spunea...

În nici un caz nu sunt supărat pe dumneavoastră (mai ales când e vorba de postarea aceasta de pe blog - şi recunosc şi eu că n-am înţeles ce a căutat Năstase în politică, sau măcar ce a căutat să fie el prim-ministru. Putea fi un simplu deputat ...).

Dar eu chiar am fost "gelos" pe spusa aia a lui George Bernard Shaw, fiindcă pe mine şcoala m-a ţinut în loc în momentele când puteam "să mă desprind" şi să-mi găsesc mai apoi ceva mai potrivit pentru firea mea ("retrasă", în primul rând).

În şcoală am avut doar câţiva profesori extraordinari (unul dintre ei chiar genial, scriu pe blogul dânsului acum ... dar să nu pară pentru unii a fi "linguşire" ceea ce spun - chiar dacă e foarte adevărat ce scriu) ...

În rest am fost autodidact.
La 15 ani îl sâcâiam pe profesorul meu de Matematică de la liceu cu întrebarea "Ce mai pierd eu vremea în liceu ?" ...
Ca să nu mai pierd măcar acuma vremea în detalii să spun doar că până la 20 de ani aş fi putut face unele lucruri care ar fi dat vieţii mele un curs mai "normal". Dar, în foarte bună măsură, m-a ţinut şcoala în loc (chiar dacă unii nu cred asta) şi în "final" am ajuns unde nu trebuia (urmarea acelui "final" era oarecum de prevăzut).

Am încercat să vorbesc niţel mai codificat ... :)