joi, 5 iulie 2012

Prostia ca o formă de răutate

Iată câteva dintre perlele extrase din lucrările elevilor care au susţinut Bacalaureatul :
Cătălina nu avea probleme financiare pentru că tatăl ei era împărat.
Luceafărul dorea să coboare pe Pământ pentru a deveni moribund.
Luceafărul a coborât pe Pământ şi a făcut sex cu aleasa inimii lui. Cătălina l-a iubit şi i-a dăruit un copil din flori, apoi s-au căsătorit.
Luceafărul s-a transformat într-un hipiot şi i-a zis Demiurgului că-l face cântăreţ, să-l asculte toată lumea.
Luceafărul se duce la demagog, şi nu la demiurg, şi îi cere să-l facă muritor.
Fata de împărat nu se duce în lumea lui Hyperion pentru că îi e teamă să nu răcească.

Putem înţelege mai multe lucruri din aceste câteva rânduri :
1. Ignoranţa elevilor îmbracă forme comico-groteşti. Nu au idee despre Eminescu şi nu cunosc nici măcar sensurile unor cuvinte din vocabularul  de bază al limbii române.
2. Orizontul lor de interese se rezumă la bani, sex şi... răceală.
3. Fiecare afirmaţie e făcută cu o uluitoare siguranţă de sine, adolescenţii având o mare încredere în ei înşişi.
Sigur că rezultatele vor fi pe măsura prestaţiilor. Dar cine vor fi socotiţi vinovaţi ? În primul rând, profesorii, care sunt nişte proşti şi nu ştiu să predea. În al doilea rând, sistemul, fiindcă au fost introduse camere de supraveghere.
În această ecuaţie, minciuna, iresponsabilitatea şi răutatea sunt esenţiale. De ce nu recunosc ei, pur şi simplu, că nu au învăţat ?
Îi simpatizez pe elevi, sunt în excelente relaţii cu ei, sunt prietenul şi protectorul lor, dar trebuie să recunosc că asistăm la ticăloşirea unor generaţii, fiindcă părinţii nu mai ştiu ori nu mai pot să-şi impună, în faţa progeniturilor, un punct de vedere corect.  Chiar astăzi am auzit cum un elev foarte slab, care n-a deschis caietul şi cartea ani de zile, spunea cuiva că el a luat note mici la Testele Naţionale, fiindcă nici cei mai buni profesori nu ştiu materia şi nu au făcut nimic la ore. Ce ar mai fi de zis ?
În aceste condiţii îmi vine greu să separ prostia de răutate. 
Culmea culmilor este că nici dascălii care se pun în unghii să-şi pregătească discipolii nu sunt iertaţi pentru... binele făcut. Ştiu vreo două cazuri de părinţi ai căror elevi au luat zece la examen, însă nu ratează niciun prilej de a-l minimaliza şi a-l vorbi de rău pe profesorul care a făcut eforturi considerabile pentru a le duce odraslele la performanţa respectivă. Cunosc, de acum, placa : recunoştinţa creştin-românească !
Lumea în care trăim tinde să se transforme într-un coşmar în care unii trag ponoasele pentru distracţia dementă a celorlalţi. Încep să scred că însăşi ideea de OM suferă acum mutaţii morale fundamentale.

P.S. Autorul poeziei Să facem sex, publicată de mine pe blog, a luat 3,30 la limba şi literatura română şi 2,50 la matematică. El îi arată cu degetul, acuzator, pe profesorii săi care... n-au ştiut ce să-l înveţe. Orice comentariu este de prisos.

22 de comentarii:

andreiraduM spunea...

:)
Nu am mai calcat de mult pragul casutei tale...
Te salut, cu mare drag, Serban!

:)
Nu m-am putut abtine sa nu las un comentariu.
Cine este culpabil pentru felul in care arata generatia aceasta cruda?!
Raspunsul: insasi generatia!?
:)
Ilar.
Aceasta generatie a trait intr-un anume mediu, a fost educata de anumiti profesori, crescuta de anumiti parinti, hraniti cu anumite alimente etc.
Generatia care nu vrea sa invete nu este o samanta aruncata pe camp si a crescut de capul ei cum a dorit ea...

:)
Generatia asta a invatat foarte repede cum merg treburile in lumea adultilor!
Mult mai repede decat generatiile anterioare.

Generatia asta are parinti, are educatori, profesori, idoli, modele, mediu, exemple etc.


Si, cred ca generatia are dreptate:

1. Cătălina nu avea probleme financiare pentru că tatăl ei era împărat!

Da, Eba a ajuns in parlamentul european si nu are griji financiare, desi abia stie a vorbi romaneste!;

2. Luceafărul dorea să coboare pe Pământ pentru a deveni moribund.

Si aici generatia are dreptate!
Pe pamant... "moribund" ajungi la un moment dat!;

3. Luceafărul a coborât pe Pământ şi a făcut sex cu aleasa inimii lui. Cătălina l-a iubit şi i-a dăruit un copil din flori, apoi s-au căsătorit.
Si aici a inteles foarte bine cum stau lucrurile, poate mai bine decat Luceafarul insusi!;

4.Luceafărul se duce la demagog, şi nu la demiurg, şi îi cere să-l facă muritor.
:)
Cat adevar poate contine aceasta "perla"!
Nu DEMIURG ci DEMAGOG!
Sublim!
Cui poti cere ceva ce nu poti obtine niciodata?!
Unui demagog!
:))

Dezbinarea aduce cu ea mutatii morale fundamentale in om.
Copii sunt vinovati pentru ceea ce sunt?!
NU!
Ci societatea in care au crescut!
De la parinti pana la... presedintele-carmaci care da exemplu foarte bun in ceea ce privesc: comportamentul; morala, etica, bunul simt etc.

Şerban Tomşa spunea...

Andrei,
bine ai revenit, dragul meu !
Îmi place punctul tău de vedere şi îl respect. E plin de miez şi, în definitiv, just. Din punct de vedere sociologic şi psihologic, aşa stau lucrurile.
Dar noi suntem oare numai produsul unor conjuncturi nefavorabile ? Cum se explică faptul că sunt unii, din ce în ce mai puţini, care învaţă şi ştiu tot ?

andreiraduM spunea...

:)
NU, nu suntem numai produsul unor conjuncturi nefavorabile. Desi, daca ne gandim bine, si loteria "bagajului genetic" este tot un fel de conjunctura de care nu se poate face culpabil un sapiens.
Nu el a decis care gene sa functioneze bine si care sa fie latente...
Adica - toti am vrea sa fim inteligenti, frumosi, norocosi, talentati etc, insa foarte putini au aceasta sansa. Iar sansa aceasta tot de conjunctura tine, nu?!

Poate asa se explica de ce unii, din ce in ce mai putini, par ca invata si stiu totul.
Doar par, pentru ca in realitate, niciun adult ajuns la varsta sensctutii nu le stie pe toate, in urma invatarii a toate!

Multumesc pentru gazduire si pentru ca ai schimbat doua vorbe cu mine. Mi-era dor de tine!
O seara frumoasa si racoroasa.

andreiraduM spunea...

:)
In casuta ta ai paza la comentarii un robot care-mi cere sa dovedesc ca nu sunt robot!
:))

Şerban Tomşa spunea...

Andrei,
ideile tale îmi plac foarte mult şi mă bucur de câte ori treci pe la mine şi mai "vorbim". Te aştept totdeauna cu drag.

P.S. Cred că pe undeva este un virus, fiindcă şi mie mi se cere să demonstrez că nu sunt robot când intru pe blogurile prietenilor. În plus, nici nu mai pot să comentez decât la doi-trei dintre ei. :(

Ryanna Pop spunea...

Şerban,
este de înţeles amărăciunea ta,având în vedere sufletul pe care-l depui în munca ta de dascăl..însă vreau să spun, că la toate vremurile au fost elevi f.puţini excelenţi la învăţătură,un procent mic de mediu şi, majoritate mediocru sau de loc...
mi-amintesc din anii mei de şcoală când aveam profesori cu doctorate luate nu prin “copy-paste” ca acum,că aveam colegi de o inteligenţă şi o capacitate rară,a căror părinţi aveau doar 4 clase primare sau de loc şi, cu mulţi copii ce veneau la scoală din obligaţie….
diferenţa mediocrilor de atunci şi a celor de acum constă de fapt în tupeu…dacă pe atunci elevul care nu ştia “Luceafărul”,nu scria nimic şi, dădea foaia goală ,acum ei se simt obligatia de a scrie ceva,ptr.că unii profesori de după 90, îndemnau elevii să nu dea coala goală ci să scrie acolo orice ,chiar şi o prostie[??!!!]…
acum..
vreu să te întreb,dintre colegii tăi de gimnaziu pe care-i aveai,câţi au urmat liceul iar din liceu câţi au făcut o facultate?..
eu de exemplu îmi amintesc cum că din 4 clase de gimnaziu,a câte 30 de elevi,la liceu am intrat doar 5 ..iar facultatea având în vedere că la liceu se înscriau mulţi copii de la ţară,sau alte localităţi,vreo 5-6..ce ne spune acest lucru?,,,că la toate timpurile procentul de elevi care a învăţat cu adevărat a fost mereu destul de mic…
şi ,…nu mai continui că am scris deja prea mult:)

laura spunea...

bună ziua,
a propos, perla cu "demigog, nu demiurg" mi se pare, totuşi, gîndită şi, de altfel, foarte reuşit.
dacă ar fi fost elevul un ignorant, nu ar mai fi specificat ", nu demiurg". s-o mai întîlni ironie şi la minori, mai ştii.

Vocea-de-departe spunea...

Incultura elevilor nu mai e de mult şocantă, câtă vreme politicienii care ne conduc sunt agramaţi, unii semi-analfabeţi, alţii îşi încheie studiile cu mult după prima tinereţe. În fond, dacă elevii îşi aleg aceste modele în viaţă, ce văd ? Că nu contează cultura, Eminescu nici atât, personajele lui nu fac doi bani, în schimb banii, corupţia şi datul din coate da. Nici trist nu mi se mai pare, e o realitate deja banală de ceva vreme.

Şerban Tomşa spunea...

Ryanna,
ai pus degetul pe rană. Asta e problema ! Mândria de a fi ignorant ne pare azi de neînţeles. Ştii că, elev fiind, nu aveam curent electric şi uneori îmi scriam temele în fereastră, la lumina lunii ? Pe atunci nu învăţa cine nu avea posibilităţi intelectuale, iar elevii proşti nu aruncau vina asupra nimănui. Să fii ignorant şi să-ţi faci din asta un merit, cerându-le socoteală celorlalţi pentru propria prostie, e grotesc, cum spuneam.

Şerban Tomşa spunea...

Laura,
da, au luat în băşcălie subiectul şi s-au dat şmecheri. Ceilalţi să răspundă pentru rezultatele lor ! Sunt lucruri cu care nu poţi glumi, pentru a nu râde de propriul viitor.
Dar poate că ar trebui să iau în râs eu însumi tot ce ţine de şcoală. :)

Şerban Tomşa spunea...

Vocea-de-departe,
elevii sunt oglinda politicienilor de succes. Dacă ăia sunt grobieni, inculţi şi agresivi, având munţi de bani, ei de ce să nu le urmeze exemplul ?

laura spunea...

mă îndoiesc că elevii care n-au habar de nimic își iau ca model tocmai așa zicii politicieni români. au ei destule device-uri care îi îndreaptă spre americanisme. pentru că vest-europenismele sunt, totuși, de lăudat, printre tineri.

sînt foarte de acord că majoritatea se duce dracului și că, din ce se vede, viitorul României, dacă este determinat de cei-aproape-majori-în-momentul-de-față, este burlesc. totuși, cu un singur elev normal la cap existent, sînt împotriva oalei în care să-i bagi pe toți.
e mult de discutat.

de asemenea, ironie nu este egal bășcălie. un adolescent care știe să spună demagog și să înțeleagă ce înseamnă cuvîntul - nu e puțin lucru. mie mi-e doar de propoziția aia, nu de toată adolescentimea română.

și, pentru final, săriți, vă rog, să mă sfîșiați:
și ce dacă, pentru unii, eminescu este egal cu aproape zero? poate au găsit ceva mai bun, mai actual, mai puțin siropos și melodramatic. are momentele lui bune, dar nu e, de departe, cel mai bun. iar imaginea pe care o arată el despre români este atît de photoșopată încît ar putea fi modern, dar de mîna a doua. să fim serioși. alea erau manualele, erau cîțiva poeți, atât.
între timp, e uniunea europeană. sau ne convine doar pentru că nu mai trebuie să ne reînnoim pașapoartele?
sunt destui artiși tineri, vii, cu atât mai buni decît ne-a fost nouă băgat în cap, pentru examene.

ați încercat să înțelegeți ce spun? nu? nici eu pe voi. figure that out, suntem cu toții români, din păcate.
adică, voi mai mult decît mine, din fericirea sîngelui meu.

Şerban Tomşa spunea...

Laura,
sunt de acord că sunt multe de discutat, dar de ce te superi ?
1. Acolo nu este niciun fel de ironie. E un joc de cuvinte şi nu-i comentez efectul. A fi ironic înseamnă a spune unui prost că e savant, adică a exprima o idee prin exact contrariul acesteia.
2. Există un model de succes care operează în subconştientul tuturor. În logica asta, ştiinţa de carte înseamnă rahat.
3. Ţi se pare că e o performanţă uluitoare să ştii ce înseamnă "demagog" după absolvirea liceului? Poate la clasa a II-a...
4. Nu-i bag în aceeaşi oală pe toţi, chiar dacă uneori am tendinţa ( greşită ! ) de a grneraliza. :)
5. Nu e o crimă să nu-ţi placă Eminescu. Nici mie nu-mi place ! Sunt mulţi poeţi foarte actuali şi merită introduşi în programa şcolară. Cărtărescu se studiază în liceu. Vrei să spui că, dacă ar fi căzut ceva de Cărtărescu, tinerii care n-au învăţat ar fi luat o notă onorabilă ? Să fim serioşi !Trebuie să optăm în cunoştinţă de cauză, nu fiindcă ne este lene să deschizi două-trei cărţi.
6. E lăudabil că iei apărarea ignarilor. A făcut-o şi marele Sartre, am făcut-o, respectând proporţiile, şi eu, dar nu m-am ales decât cu multe cucuie.
7. Eu n-am spus decât că nu este normal să aruncăm vina pe alţii. Am multe probleme în viaţă, create de alţii, dar mă învinuiesc numai pe mine pentru alegerile făcute.
Şi de ce să ne certăm ? Cine vrea să înveţe, bine. Cine nu, la fel. Dar să nu-i scoată pe alţii ţapi ispăşitori, că nu e un semn de calitate umană.

Liviu R. spunea...

On topic, articolul a fost propus pentru Blogstorming 16! http://www.mostwantedblog.org/2012/07/12/blogstorming-16/

Anemona spunea...

Perlelea alea..hahaha.. cum sa scrii asa ceva?:D

Şerban Tomşa spunea...

Liviu R.,
mulţumesc mult. Ca articolul să fi fost mai bun, ar fi trebuit să iau totul în glumă. :)

Şerban Tomşa spunea...

Surâsdeamăgire,
da, e incredibil. Totuşi, chiar şi prăpăstiile astea pot fi justificate, iar vina să cadă pe alţii. Dacă nu putem fi responsabili pentru faptele noastre, nu e normal să-i culpabilizăm pe alţii. N-am învăţat şi nu e nimeni vinovat de asta ! Aşa ar arăta o atitudine normală. :)

Oenoanda spunea...

Recomand acest articol: http://www.contributors.ro/dezbatere/nimeni-nu-s-a-nascut-adult-despre-invatamantul-obligatoriu/

Şerban Tomşa spunea...

Oenoanda,
mulţumesc, dar articolul nu este grozav. :)

Oenoanda spunea...

De ce Nu?

Şerban Tomşa spunea...

Oenoanda,
m-am grăbit şi am crezut că te referi la articolul meu. :) Iertare ! Mulţumesc pentru link.

Şerban Tomşa spunea...

Oenoanda,
am citit aricolul lui Marcel Căpraru. Este excelent !