luni, 16 iulie 2012

Sistemul de învăţământ din Finlanda

Am primit din partea prof. Cristina Stoenescu, de la Şcoala Nr. 3 din Videle, textul de mai jos, pentru care îi mulţumesc :
De ce este atit de obisnuit ca in Finlanda, un adolescent normal sa termine primele 12 clase cu medii excelente, vorbind o engleza perfecta si citind o carte pe saptamina? 07:45 - Saili (15 ani) asteapta autobuzul urban care il va lasa la poarta scolii (nu exista autobuze scolare). Autobuzul trece la fiecare 5 minute. Finlandezii incearca sa-i faca pe fiii lor sa fie independenti de mici. Pe foarte putini dintre ei, parintii lor îi duc cu masina pina la scoala. Biletul este subventionat de catre municipalitate. Conform legii, niciun elev nu poate locui la mai mult de 5 km de scoala. In exterior, instalatiile scolii dau o impresie spartana. Niciun muc de tigara, nicio hirtie pe jos, niciun grafitti pe ziduri. 09:15 - Orele de 45 de minute. Finlandezii mizeaza pe studiile de limba materna, matematica si engleza. 75% dintre materii sunt comune in toata tara . Restul il alege scoala, in acord cu profesorii, parintii si elevii. Orele sunt scurte, intense si, mai ales, foarte participative. In interiorul scolii, curatenia este si mai evidenta. Totul pare recent dat in folosinta. Pe banci si pupitre nu sunt semne, si nu se scrijeleste nimic. Scoala este publica si, bineinteles, gratuita, dar cu instalatii demne de un colegiu "scump" din Spania. Salile de cursuri dispun de ecrane gigant de plasma cu TV in circuit inchis, acvariu de 200 de litri cu pesti tropicali, bucatarie completa, dispozitive audiovizuale, aer conditionat, multe plante. Fiecare doi elevi au cite un calculator. O duzina de masini de cusut in sala de croitorie, aparate de sudura, scule de timplarie, schiuri... O sala de sport acoperita, un auditoriu pentru orele de teatru si o sala de mese cu autoservire. Cartile sunt gratuite, materialul scolar e gratuit, mincarea e gratuita. 12:00 - Mincare calda, nutritiva si gratuita. Saili are o jumatate de ora pentru prinz, la restaurantul scolii. Legea finlandeza obliga ca meniul sa fie gratuit, nutritiv, si cu multe feluri de salate si fructe. Se bea apa sau lapte. Costurile le plateste municipalitatea fiecarui oras. Daca orele se prelungesc pina dupa amiaza, scoala are obligatia de a oferi o gustare elevilor. 16:05 - Inapoi acasa, Saili joaca hockey cu fratele lui mai mic. Nu exista delincventa, strazile sunt sigure. Cind se lasa seara, Saili si fratele lui, care au invatat sa gateasca la scoala, pregatesc cina pentru parintii lor, daca acestia intirzie la serviciu. 18:30 - Cina si sauna (aceasta, de 3 ori pe saptamina) sunt momentele in care familia se afla impreuna. Se converseaza mult, mai ales despre proiectele copiilor, dorintele, progresele si nevoile lor. Dar in aceeasi masura, se fac si planuri de vacanta pentru toata familia, in comun. 20:15 - Temele si la culcare. Copiii finlandezi au foarte multe teme de casa, desi Saili le termina rapid, intr-o ora sau doua, pentru ca de-abia asteapta sa se urce in pat si sa citeasca Harry Potter in engleza. Pentru Saili, scoala este ca un serviciu. - "Daca un copil doreste sa studieze, poate sa ajunga medic sau judecator sau inginer, chiar daca familia sa este una saraca". - Educatia fiecarui copil costa statul finlandez 200.000 de euro, de la gradinita pina la absolvirea unei universitati. "Sunt banii cel mai bine folositi din impozitele noastre". - Studentii platesc doar cartile si mincarea (2.50 euro la restaurantul facultatii). Apoi, statul îi ajuta sa se emancipeze dindu-le subventii pentru inchirierea unei locuinte si primul salariu. - Elevii au un respect total fata de profesori, si se vede in orice moment politetea in relatiile dintre ei. Nu poarta uniforme, dar sunt intotdeauna simplu si corect imbracati si pieptanati. - Intr-o scoala din centrul capitalei Helsinki , sau dincolo de Cercul Polar, nivelul este acelasi. Sistemul educational nu este elitist si nu urmareste producerea de genii, ci atingerea unui nivel general mediu cit mai inalt. - Presedinta Finlandei, Tarja Halonen, licentiata in Drept si profesoara: "Cind îi cert pe studentii mei, le spun ca irosesc banii contribuabililor". - Nu exista repetenti, desi nu exista decit o singura oportunitate de a lua un examen, "pentru simplul motiv ca viata insasi nu se traieste decit o singura data". Se studiaza pina cind se ia examenul, dar promovarea in anul urmator este automata. - "Ziua de lucru" a lui Saili este intensa, de la 8 pina la 3. Orele sunt insa scurte, de 45 de minute. Una dintre recreatii se petrece obligatoriu afara, in aer liber. Se stimuleaza rationamentul critic inaintea memorizarii mecanice. Orele sunt relaxate, cum ar fi cursurile de dansuri de salon, teatru, arta digitala, coafura, arte martiale, hockey, schi de tura, gastronomie, primul ajutor, dulgherie, mecanica sau muzica. Elevii cinta la vioara, chitara electrica sau la ce prefera. Si, inca odata, se incurajeaza gindirea critica si se discuta. - "Saili inca nu s-a hotarit ce vrea sa faca mai incolo. Chimie, medicina veterinara sau creatie de jocuri video. Il intreb daca este fericit. Fara sa clipeasca, imi raspunde - " da." Dar exista un secret: Pe la anul 1600 s-a legiferat ca cine nu stie sa scrie si sa citeasca nu are voie sa faca copii!!! Trimiteti textul tuturor profesorilor, parintilor si bunicilor pe care-i cunoasteti ! Dati mai departe ! Poate ajunge si la careva de prin minister!!!

8 comentarii:

Dan Mihu spunea...

Cu tot respectul pentru Finlanda, ore de la 8 la 15 şi apoi teme de la 20 la 22 mi se pare inuman şi mai degrabă stupid. Cred şi eu că acel copil se simte ca un salariat. Dar nu e.

Vă recomand în contrapartidă un alt link, la ale c[rui idei / principii sunt mai predispus să ader, ca părinte, dacă nu ca om de ştiinţă ratat.

Şerban Tomşa spunea...

Dan Mihu,
mulţumesc mult pentru link. Şi mie mi se pare ciudat programul respectiv. Ceva nu e în regulă, dar s-ar putea ca textul să conţină inexactităţi. Oricum, multe aspcte sunt benefice pentru elevi.

Oenoanda spunea...

Din contra, sistemul educativ finlandez este unul dintre cele mai eficiente si mai umane care exista. De ce? Nu-i usor de explicat dar pe scurt are la baza trei aspecte cheie: pregateste cele mai bune cadre didactice, faciliteaza mediul in care acestea dau cel mai mare randament si acorda o atentie speciala diferentelor intre elevi si mai ales elevilor care raman in urma. Nu este un sistem competitiv, nu este bazat pe teste si examene, scopul principal este acela de face ca fiecare copil sa invete cat mai bine dupa capacitatile sale si sa fie orientat corespunzator in viata. Ora de curs este de 45 de min. au pauze lungi si in general sunt supusi la mult mai putin stress decat elevii din scolile oricarei tari europene. Fericirea copilului este primordiala, jocul este la fel de important ca ora de clasa si diversitatea (nu toti copiii sunt la fel) este tinuta in cont.
Este un sistem bazat mult pe calitatea umana a cadrelor didactice si pe colaborarea intre acestea - profesorii se consulta constant unii pe altii si cunosc evolutia fiecarui copil in parte. Cand un elev nu face fata, cauta forma cea mai buna de a-l ajuta. Desi este un sistem public finantat de stat, scolile seamana mai mult cu cele private din tarile occidentale in ceea ce priveste atentia personalizata acordata elevilor.

Functia de profesor este la fel de prestigioasa si respectata ca cea de medic, avocat sau inginer. Pentru a fi profesor trebuie sa treci printr-un riguros proces de selectie ceea ce asigura ca un cadru didactic sa fie o persoana cu o inalta pregatire, avand atat cunostintele cat si calitatile umane necesare pentru a preda in scoli. Din acest motiv profesorii au autonomie deplina, exista o serie de linii generale aprobate la nivel national dar fiecare profesor are libertatea de a alege manualele si modul de a preda pe care-l considera cel mai adecvat. Ideea este ca orice copil normal poate invata daca are profesori buni si daca i se acorda atentia necesara. Calitatea unui sistem educativ nu poate depasi niciodata calitatea educatorilor sai.

Acest sistem a fost implementat cu vreo 40 de ani in urma cand finlandezii si-au dat seama ca promovarea educatiei este fundamentala pentru cresterea nivelului economic al unei tari. Dar Finlanda este o tara cu particularitatile ei - putini locuitori, populatie omogena, etc. - care au permis succesul noii abordari a sistemului de invatamant. Este o tara in care educatia este o valoare foarte apreciata iar copiii au in jurul lor exemple bune de urmat: parintii citesc carti, vorbesc cel putin trei limbi, la televizor vad programe educative etc.

Vad ca Dan Mihu recomanda acelasi link pe care l-am recomandat si eu mai jos. Am primit raspunsul ca nu-i un articol "grozav" si intreb: de ce nu? De mult nu mai citisem un articol romanesc in care cineva sa puna atat de bine punctul pe "i" in privinta invatamantului. Cred ca putem considera sistemul finlandez o buna exceptie.

Oenoanda spunea...

Adevarul este ca mai scrisesem despre asta cu ceva timp in urma: http://oenoanda.blogspot.com.es/2010/04/educatia-este-solutia.html

Şerban Tomşa spunea...

Oenoanda,
te rog să mă ierţi, dar s-a strecurat o neînţelegere. M-am referit la articolul meu, care nu mi se pare prea reuşit. E vina mea, am înţeles greşit. Mii de scuze. Voi citi cu atenţie textul tău.
Mulţumesc pentru completări. Îţi voi urmări şi eu blogul.

Şerban Tomşa spunea...

L-am trecut deja pe lista mea.

Şerban Tomşa spunea...

Am citit articolul lui Marcel Căpraru şi mi-a plăcut mult. Este excelent !

Şerban Tomşa spunea...

Oenoanda,
am citit şi articolul tău. Acelaşi cuvânt : excelent ! Identifici admirabil problemele şi găseşti cele mai bune soluţii. Mulţumesc mult.