Valeria Manta Tăicuţu
Şerban Tomşa: „Călugărul negru”
Muridava, oraşul dobrogean în care se desfăşoară
acţiunea recentului roman al lui Şerban Tomşa, este un cronotop, o proiecţie a
unei ciudate „cetăţi ideale”, unde singura lege pare a fi „fă ce-ţi place”. Şi
locuitorii exact asta fac, comportându-se firesc şi previzibil în lumea pe dos
în care trăiesc: beau în neştire, mănâncă până dau pe dinafară, se împerechează
frenetic şi a doua zi o iau de la capăt. Morţi suspecte/asasinate, violuri,
pierderi de identitate, clone la tot pasul şi o umanitate care şi-a pierdut
simţul orientării şi al demnităţii transformă în distopie ceea ce, în viziunea
conducătorilor societăţii secrete „Casa Estherei”, ar fi trebuit să fie o
utopie.
Oreste, tânărul care se întoarce în cetate pentru
a găsi răspunsuri/rezolvări la problemele lui existenţiale, îşi pierde nu numai
identitatea, ci şi esenţa: la un moment dat, el devine un simplu cuvânt într-un
text pe care-l scrie/ îl citeşte. Această pierdere, departe de a fi tragică, este
tratată cu umor, întrucât, pe urmele lui Bulgakov sau ale lui Ilf şi Petrov,
autorul, cu complicitatea cititorului, ia în râs nu numai viaţa, ci şi
literatura. Tot ce se întâmplă în Muridava, începând cu ficţiunile lui
Teodorescu-Ţepeş, cu „lecturile” erotice ale Tehurei, cu dezmăţul din vila lui
Sevghin şi terminând cu pantagruelicele chefuri de la „Sărbătoarea călăului”
stă sub semnul unei ironii pe care cititorul o poate regăsi, eventual, la
Raymond Queneau (v „Sfântu` Aşteaptă”). Aceeaşi umanitatea larvară, aceeaşi
lipsă de idealuri „nobile”, aceeaşi complacere în eşec şi desfrânare. Nimeni nu
pare a vedea mai departe de propria stare de bine porcească: Liviu
Birtaşu-Atilla sodomizează păpuşi gonflabile sub ochii angajatei tânjind după
favoruri sexuale, Tehura „vindecă” beteşugurile bărbaţilor prin lecturi în pat,
elita cetăţii se droghează şi-şi petrece vremea în vila lui Sevghin, acolo
unde, aparent, orice lege morală este abolită etc. Singur arheologul Erhan pare
a avea un ideal – el ţine neapărat să descopere un tezaur dac, roman sau măcar
grecesc, pentru a înnobila cetatea în care trăieşte -, numai că împrejurări
oculte, un ghinion inexplicabil şi moştenirea „mongolă” a locurilor, plus
propria stare permanentă de ebrietate îl împiedică.
Oreste pare
– deşi nu este – singurul locuitor normal al cetăţii. El nu are apetitul
sexual, înclinaţia spre băutură şi mâncare ori pofta de bani a celorlalţi. Când
realitatea devine insuportabilă, se ascunde într-un şifonier pe care-l cară de
ani de zile după el, în rest e curat, fără vicii, poate prea timid şi bântuit
de fantasme, dar inofensiv şi chiar plăcut vederii, lucru remarcat atât de
femeile cetăţii, care au grijă să nu rămână prea mult singur, cât şi de
prietenii care seamănă izbitor cu craii de Curtea-veche mateini. Cetatea se
dovedeşte un talmeş-balmeş de ficţiune şi nebunie, de fantasme livreşti (autori
– Dostoievski, Cehov, Gogol, Bulgakov, Mark Twain ş.a., dar şi personaje:
Raskolnikov, Nastasia Filipovna etc.) şi mituri locale (ochii lui Allah,
călăreţii mongoli, iepuroiul care violează fetişcane şi muieri în toată legea,
comorile care apar şi dispar etc.). Viaţa e, de fapt, un carnaval dezmăţat, la
care locuitorii din Muridava participă cu frenezie, în costume potrivite cu
viciile pe care fiecare simte nevoia să le exhibeze. La „Sărbătoarea călăului”,
condamnate sunt calităţile, bunul-simţ, demnitatea; judecătorii, aleşi dintre
cei mai beţivi şi mai depravaţi oameni ai cetăţii, au obligaţia să-l urce pe
eşafod pe cel care, prin comportament moral, îi ofensează pe cei perverşi.
Nimerit în această lume pe dos, Oreste, modestul
muzeograf, îşi pierde treptat identitatea. Întâi este confundat cu Oskar Omer,
fiul unui bogătaş tătar decedat, este adoptat de familia acestuia şi de
prietenii de familie (Erhan, Haraminu şi Pitic), are parte de situaţii comice
şi dramatice din cauza schimbării de identitate şi sfârşeşte prin a fi ucis (de
fapt nu el, ci clona, dublul său!) şi a dobândi o nouă identitate: Călugărul
negru, personaj de-al lui Cehov, dar şi element-cheie în romanul lui Şerban
Tomşa. Pergamentul pe care naratorul-personaj îl primeşte în dar reprezintă o
„carte a memoriei”, dar şi „o dezlegare pentru a te juca în voie cu vorbele şi
a le aşterne pe hârtie. De a alege fiinţele care trebuie să apară în Cartea
Vieţii sau să fie şterse din aceasta. Practic, un act prin care ţi se dă
dreptul de a scrie cu fapte şi oameni adevăraţi” (pag. 266).
De ce trebuie citită cartea lui Şerban Tomşa? În
primul rând, pentru că este bine scrisă. Avem de-a face cu opera unui prozator
de prima mână, cultivat, care are ceva de spus şi o face cu talent.
P.S. 1 Prin bunăvoinţa poetei, prozatoarei şi criticului literar Valeria Manta Tăicuţu, am reuşit să reproduc cronica pe care a scris-o despre mine în Spaţii culturale, nr. 29. Îi mulţumesc, încă o dată, acestei scriitoare importante - pe care n-o cunosc decât din scris - pentru atenţia pe care a acordat-o, de-a lungul timpului, cărţilor mele şi pentru inteligenţa şi talentul de care face risipă în comentariile cu pricina.
2. În Luceafărul de dimineaţă nr. 8, sub titlul Cartea lunii, vor apărea cronicile Andreei Hedeş şi Cameliei Săpoiu. Încă n-am văzut textele ( al Cameliei Săpoiu a apărut pe blog, dar se pare că între timp a suferit modificări ). Le mulţumesc foarte mult celor două scriitoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu