sâmbătă, 1 ianuarie 2011

Clasamente discutabile

Am găsit, pe un site ( autori : Will Hubbard și Alex Carnevale ) , un clasament al primilor o sută de scriitori din toate timpurile. Vreau să precizez următoarele :
1. Nu sunt de acord cu clasamentele în domeniul artei. Deși situați în planuri estetice diferite, marii creatori de frumos sunt, din punctul meu de vedere, echivalenți ori complementari.
2. Din clasamentul cu pricina lipsesc scriitori fundamentali, iar alții, de calibru, ocupă locuri „nemeritate”, dacă pot spune așa. Hemingway, de pildă, e pe poziția...82.
Dar să-i vedem pe primii zece :
1. William Faulkner
2. Franz Kafka
3. William Shakespeare
4. James Joyce
5. Gertrude Stein ( ! )
6. John Milton
7. Samuel Beckett
8. Vladimir Nabokov
9. Anton Cehov
10. Marcel Proust.
Hai să mă prostesc și eu și să propun un clasament . Ca să includ cât mai multe valori, voi pune câte  trei pe un loc :
1. Shakespeare, Homer și Dostoievski
2. Franz Kafka, Edgar Allan Poe și James Joyce,
3. Marcel Proust,  Cervantes și Gogol
4. Thomas Mann, William Faulkner și Knut Hamsun
5. John Steinbeck, Gabriel Garcia Marquez și Cehov
6. Flaubert, Bulgakov și Jorge Luis Borges
7. Arthur Rimbaud, Charles Baudelaire și Louis-Ferdinand Céline
8. Tolstoi, J. Galsworthy și  Scott Fitzgerald
9. Dickens, Malcolm Lowry și J. D. Salinger
8.  Joseph Conrad, Thomas Hardy și Hermann Hesse
9. Bernard Shaw, Dino Buzzati și Hemingway
10. Sartre, Kurt Vonnegut și Balzac
11.  Beckett, Truman Capote și Siegfried Lenz
12. Ibsen, Musil și Canetti
E o listă pe care nu am gândit-o în prealabil și sunt convins că mi-au scăpat mulți autori de valoare. De exemplu, John Galsworthy... Când voi avea timp, o voi duce până la poziția 100... Prietenul Pantacruel arăta, pe blogul său, că numărul scriitorilor îl va depăși curând pe cel al cititorilor. Aș spune ceva mai mult : numărul cititorilor va ajunge, în timp, mai mic decât al scriitorilor foarte mari... Vom avea doar genii și analfabeți din punct de vedere cultural...
Mă gândesc că, într-un pomelnic extins, ar avea loc și câțiva români : Nichita, Șefan Bănulescu, Arghezi, Blaga, dar, mai ales,  Mateiu Caragiale și I. L. Caragiale... Ultimii doi sunt scriitori concentrați, desfășurându-și textele pe spații reduse și de aceea au priză la public. De altminteri, deși se scriu în continuare romane masive, nu mai cred în viitorul scriitorilor de tip Thomas Mann. Mă refer, firește, la piața literară. Vor triumfa cei care vor reuși să scrie precum Friedrich Dürrenmatt : scurt, alert, cu o intrigă bine condusă, dar și cu o valoare literară considerabilă...
E doar o opinie.

19 comentarii:

bricabrac spunea...

La multi ani! Sanatate, bucurii si inspiratie!
In ceea ce priveste clasamentul dumneavoastra, mi se pare surprinzatoare absenta contelui Lev Tolstoi. De asemenea, ma uimeste lipsa lui Homer.

Anonim spunea...

Interesanta clasificare, mai reala decat aceea propusa de nu stiu cine.Ati omis pe Tolstoi intentionat?Dar Dickens?Balzac?Nu l-as pune pe Andre Gide in primii zece.Intr-un alt clasament al celor mai bune opere ale mileniului, Don Quijote era pe primul loc.Total de acord cu cei de pe primul loc.

karina spunea...

Un sondaj on line: "The best 100 lists" cu cei mai buni scriitori ai tututror timpurilor:

William Shakespeare
Charles Dickens
Fiodor Dostoievski
JRR Tolkien
Lev Tolstoi
Ernest Hemingway
Jane Austen
George Orwell
John Steinbeck
Mark Twain
James Joyce
CS Lewis
Alexandre Dumas
Edgar Allan Poe
F. Scott Fitzgerald
Oscar Wilde
Kurt Vonnegut
Franz Kafka
JK Rowling
William Faulkner
Stephen King
Gabriel Garcia Marquez
JD Salinger
Vladimir Nabokov
Homer
Victor Hugo
Charlotte Bronte
Agatha Christie
Ayn Rand
Robert Louis Stevenson
Virginia Woolf
Albert Camus
Douglas Adams
Thomas Hardy
Herman Melville
Dante Alighieri
Harper Lee
Joseph Conrad
Jack Kerouac
Emily Bronte
Marcel Proust
Jules Verne
W. Somerset Maugham
Roald Dahl
Philip Pullman
Aldous Huxley
Anton Cehov
Jack London
HG Wells
Arthur Conan Doyle
Terry Pratchett
Ray Bradbury
Paulo Coelho
John Milton
Henry Miller
Dr. Seuss
George Eliot
Jodi Picoult
Khalid Hosseini
Hunter S. Thompson
John Grisham
Henry David Thoreau
Ian McEwan
Joseph Heller
Miguel de Cervantes
Johann Wolfgang von Goethe
John Irving
HP Lovecraft
Salman Rushdie
Platon
Isaac Asimov
Thomas Mann
Nicholas Sparks
Rudyard Kipling
Bram Stoker
Cormac McCarthy
Sylvia Plath
Jean Paul Sarte
Jorge Luis Borges
Orson Scott Card
Nikolai Gogol
Honore de Balzac
Nathaniel Hawthorne
Graham Greene
DH Lawrence
Charles Bukowski
Chuck Palahniuk
Friedrich Nietzsche
Ralph Waldo Emerson
Dan Brown
Toni Morrison
Margaret Atwood
Emily Dickinson
Gustave Flaubert
Mihail Bulgakov
Edith Wharton
Evely Waugh
Samuel Beckett
Sidney Sheldon
William Blake

Hai sa-ti dau un top mai vesel al revistei Forbes Magazine:

Top zece scriitori bogati pe anul 2010:

1. James Patterson - Profit pentru anul 2010, de 70 milioane dolari;
2. Stephenie Meyer - Profit pentru anul 2010, de 40 milioane dolari;
3. Stephen King - Profit pentru anul 2010, de 34 milioane dolari;
4. Danielle Steel - Profit pentru anul 2010, de 32 milioane dolari;
5. Ken Follett - Profit pentru anul 2010, de 20 milioane dolari;
6. Dean Koontz - Profit pentru anul 2010, de 18 milioane dolari;
7. Janet I. - Profit pentru anul 2010de 16 milioane dolari
8. John Grisham - Profit pentru anul 2010, de 15 milioane dolari;
9. Nicholas Sparks - Profit pentru anul 2010, de 14 milioane dolari;
10. JK Rowling - Profit pentru anul 2010, de 10 milioane dolari;


Forbes Magazine a selectat si zece din cei mai de succes scriitori:

1.JK Rowling, 300 milioane dolari;
2.James Patterson, 50 milioane dolari;
3.Stephen King, 45 milioane dolari
4.Tom Clancy, 35 milioane dolari;
5.Danielle Steel, 30 milioane dolari;
6.John Grisham, 25 milioane dolari;
7.Dean Koontz, 25 milioane dolari;
8.Ken Follett, 20 milioane dolari;
9.Janet Ivanovici, 17 milioane dolari;
10.Nicholas Sparks, 16 milioane dolari;

Anton spunea...

Bună seara şi la mulţi ani!

Sigur că mai toate clasamentele sunt în general discutabile. Mai sigur ar fi Tabelul lui Mendeelev, care şi el e tot un clasament, dar al elementelor. Oricum, nu mă bag să zic nimic despre cele literare. Măcar deocamdată, că mai încolo oi vedea.

Trebuie însă să spun că nu împărtăşesc absolut deloc viziunea pesimistă asupra dispariţiei cititorilor. E suficient să priveşti statisticile din ultimii douăzeci de ani ca să-ţi dai seama că numărul cititorilor nu diminuează. Vorbesc de Occident, de Statele Unite, de Japonia şi de... China, care vine puternic pe turnantă. România, cam ca întodeauna, e niţeluş întârziată în reacţii.
Numai un exemplu: anul trecut (2010) - anul vârfului de criză economică mondială - Târgul de Carte de la Frankfurt (cel mai amre din Europa) a avut cele mai mari vânzări din istorie!
Sigur, la noi deocamdată e jale, recunosc. Dar staţi un pic să pătrundă mai bine şi în România e-reader-urile şi mai vorbim noi...

Şerban Tomşa spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Şerban Tomşa spunea...

Bricabrac,
aveți dreptate, i-am uitat pe Homer, Cervantes, Balzac, Dickens și alți mari scriitori... Am făcut lista pe moment și am ținut cont și de actualitatea unora dintre ei, deși Homer, Tolstoi și Cervantes vor fi mereu actuali... Pe Tolstoi nu l-am uitat, voiam să-l pun ceva mai jos, ca și pe Hemingway și Scott Fitzgerald... Poate că ar fi trebuit să numesc postarea „Scriitorii care îmi plac cel mai mult”.

Şerban Tomşa spunea...

Maria Postu,
nu i-am recitit de multă vreme pe Dickens, una dintre fostele mele mari iubiri, și Balzac... Pe primul trebuia să-l introduc neapărat. Vom face o listă mai lungă, dar tot vor rămâne unii, foarte mari, pe dinafară, fiindcă nu aducem aminte de ei... Ce trist, atât pentru noi, cât și pentru ei...

Şerban Tomşa spunea...

Karina,
mulțumesc, mă copleșeti cu clasamentele astea... Îmi plac aproape toți cei de pe licta celor mai buni, dar pe unii dintre cei bogați și de succes îi citesc numai când sunt bolnav și nu sunt în stare să fac nimic... N-au nicio valoare literară... Poate Stephen King... Dar unde e P. Coelho ? Dar „minunatul” Dan Brown ?
Mă gândesc dacă va veni vreodată vremea ca ordinea stabilită de criticii literari să coincidă cu cea agreată de cititori...

Şerban Tomşa spunea...

Marin Anton,
EVRIKA !
Ați găsit cea mai convenabilă soluție : un tabel cu scriitori, similar ce cel al lui Mendeleev !
Nu știu exact ce se întâmplă pe alte meridiane, dar în mod cert cititorii români sunt pe cale de dispariție. O sută de autori nu vând câte exemplare vindeau Preda, Vintilă Corbul, Petru Popescu ori Adrian Păunescu dintr-o singură carte...

dragoş c spunea...

ioi! andre gide? malraux?? scorza???
ce e bun de miguel angel asturias?
cat despre banulescu si arghezi, oricand!

Unknown spunea...

Bună întâlnire în 2011. Pentru Noul An îţi doresc să ai parte de linişte şi pace ca să-ţi poţi vedea în tihnă de treburi. LA MULŢI ANI !
Mă bucur că am reuşit să ne reîntâlnim. De acum n-am să vă mai pierd pentru că vă trec în lista mea de bloguri urmărite.

Şerban Tomşa spunea...

Dragoș,
așa e, le-am cam umflat meritele unora, dar poate că ar avea și ei loc ceva mai jos. Malraux trebuie înlocuit cu Sartre - o s-o și fac _ , iar pe Gide ( recitiți Paludes și Prometeu rău înlănțuit : Falsificatorii de bani mi se pare de nerecitit ! ) și pe Scorza îi voi retrograda. Totuși, Scorza e foarte talentat, vezi tetralogia ( gândită ca un poem epic ) alcătuită din Bat tobele pentru Rancas, Garabombo invizibilul, Calaretul fara somn si Cantecul lui Agapito Robles... Îl voi coborâ și pe Asturias, deși Oameni de porumb este o carte excepțională, mult peste anemicul roman Domnul președinte...
Arghezi e cel mai bun, dar e mai puțin traductibil decât Blaga...

Şerban Tomşa spunea...

Abbibal,
prietene drag, ce bine îmi pare că te regăsesc... Nu prea am mai intrat pe Rețeaua literară și îmi era dor de tine. Putem să comunicăm altfel și mă bucur... ÎȚI UREZ MULȚI ȘI FERICIȚI ANI !
Te îmbrățișez. :)

george geacăr spunea...

homer si shakespeare nu se pun. ei sunt pe locul 1 in topul lor si gata.
mie imi place topul ala, pt ca faulkner e pe 1, kafka pe 3, si chiar cu jj pe 3 merge, e pe gustul meu.
tu esti prea generos, serban, farmecul unui top sta si in numele ramase pe dinafara...

Unknown spunea...

Nici eu nu mai prea intru pe Reţeaua literară. Aici te-am regăsit prin intermediul uni prieten comun: Liviu Drugă.
Să ai parte de o seară bună şi o noapte liniştită.
Când ai vreme te aştept la o plimbare virtuală prin Bălgradul de azi: http://abbilbal.blogspot.com

Şerban Tomşa spunea...

George,
da, când faci clasamente fără niciun criteriu, superi pe toată lumea...Homer, Shakespeare și Dostoievski sunt și altceva decât scriitori. Zici bine tu... :)

Şerban Tomşa spunea...

Abbibal,
dragul meu prieten, îți mulțumesc pentru adresă. Te voi vizita cât mai des, cu mult drag. :)

Şerban Tomşa spunea...

Abbilbal,
ți-am greșit numele de două ori din pricina emoției... Te rog să mă ierți...

Horia Gârbea spunea...

Cu topurile e dificil, mai ales dacă ne referim la o întreagă istorie.

Vreau să fac o observație: la Tîrgul de la Frankfurt la care am fost în 2008 și în 2010 nu se vînd cărți! Nu știu de unde a preluat dl Anton știrea. Nu am putut să cumpăr nicio carte pe care mi-o doream (cu nemții nu e de joacă - n-ai casă de marcat, nu vinzi). Poate că știrea se referea la cifra contractelor încheiate de edituri cu distribuitorii sau cu autorii.