Kocsis Francisko este un important poet optzecist, profund şi preocupat
exclusiv de literatura pe care o face. Aceeaşi gravă atitudine, de iniţiat care
lucrează cu obiecte sacre, o are autorul fie că tălmăceşte din confraţii
maghiari, fie că scrie proză ori eseuri. Este autorul următoarelor volume
de poezie: Umbrela profetului (Tavis,
1998); Oceanul interior
(Ardealul, 2000); Codul de
bare (Junimea,
2002); Alteritate de duminică (Ardealul,
2004); Ceva trece pe-aproape (Ardealul,
2009); Melancolii în formă continuată
(Ardealul, 2012). A scris de asemenea proză scurtă (Plimbări cu Freud, Ed. Ardealul, Târgu-Mureş, 2006), critică literară
(Prieteni şi apropiaţi. Lecturi empatice, Ardealul 2014), documentare istorice şi a tradus din lirica maghiară
transilvăneană. Îl simt ca pe unul dintre cei mai apropiaţi prieteni ai mei –
nu l-am văzut, desigur, niciodată! – şi am scris cu încântare despre
cartea sa de proză Plimbări
cu Freud. Este un om de onoare şi
se manifestă cu discreţie în spaţiul public. Nu-i place tămbălăul şi nu-i
agreează pe cei care ies una-două, ca păduchele în frunte, pe motiv că strănută
muzical sau înjură la pian.
Ultimul volum al lui Kocsis, Arta de a evita necazul, Editura
Ardealul, 2014, scris în anii ’80, în condiţii deosebit de grele, este o revelaţie.
Dacă opul ar fi fost publicat de vreuna dintre vedetele generaţiei, am fi auzit
frecvent, printre profesioniştii lecturii, răcnete de satisfacţie, ca pe marile
stadioane, şi am fi citit zilnic cuvinte rezervate doar anumitor
muritori.
Toată povestea începe cu nişte însemnări făcute în vara
lui 1980, într-un caiet de matematică. Ştie că nu va fi un jurnal, fiindcă e
conştient că „nu aveam structura ordonată a unui spirit capabil să execute
aceleaşi gesturi zi după zi şi nu aveam nici vocaţie de memorialist ce-şi
notează minuţios temele viitoarelor sale evocări.” (pag. 5) şi mai departe:
„Nu-mi amintesc foarte precis nici de unde a venit imboldul de a recurge la
notarea unor gânduri, idei, imagini, metafore, întâmplări, secvenţe sociale,
impresii de lectură, versuri, meditaţii contrase în formule aforistice...”
(pag. 5) Vremurile erau atât de tulburi, încât caietul era ţinut în pivniţă, „într-o
geantă ca un porthart, croită din foaie de cort, păstrată deasupra ţevilor de
apă, băgată sub izolaţia de catran, fără să uit vreodată să leg la loc sârma
galvanizată cu care era fixată de ţevi.” ( pag. 5) Aceste măsuri de precauţie
par excesive azi, dar cine a trăit în perioada respectivă ştie că oamenii
dădeau de necaz, devenind şantajabili, din motive mult mai mărunte. Kocsis îşi
notează mai întâi ideile într-un carnet sau le memorează, apoi le trece, în mod
conspirativ, în caietul magic, în câte o duminică sau după-amiaza, când prindea
momentul favorabil. Totuşi, puţine dintre notele sale reflectă frica,
exasperarea sau dispreţul pentru regimul care ne osândise la o existenţă
mizeră. Urmarea modului clandestin de a scrie este că stilul poetului a devenit
„concis, laconic”, „cu o doză de sarcasm”. Formulările au căpătat
un aspect aforistic, concentrat. Iată cum un ritual impus din afară modifică
exprimarea unui poet. Caietul de matematică funcţionează ca un atelier ascuns
al autorului. Aşa se face că falsul jurnal devine un laborator secret de
creaţie, unde se limpezesc multe teme şi motive ale poeziei lui Kocsis
Francisko: „Ştim şi o spunem de multe ori că un poet ar fi foarte sărac dacă
ar fi meditat numai la ceea ce a intrat în poezia publicată.” (pag. 8); şi
mai departe: „O vibraţie, o culoare, o fâşie de lumină, o adiere, o privire
în sine ori spre departele pe care speri să-l poţi atinge, iată ce am găsit în
caietul de matematică. O privire înapoi cu nostalgie.” (pag. 8)
Scurtele texte nu sunt datate şi nici nu se apropie de
realitatea cruntă în are trăia poetul. Ideile se mişcă în cosmosul marii
culturi, Kocsis apărându-ne ca un savant care lucrează plin de pasiune, pe un
fundal în care se produc invizibile orori. Poetul face apologia luminii,
în plin întuneric comunist: „Totul este lumină, indiferent de forma în care
se află temporar, fie că e obiect sau fiinţă, materie densă sau gând.”
(pag. 11) Este dezgustat de primatul „burţii” în preocupările
contemporanilor: „Oraşul se întoarce la ţară, dar nu pentru a-şi căuta
leagănul, ci pentru de-ale gurii...” (pag. 11). O obsesie a autorului o reprezintă zeii
şi relaţia acestora cu timpul „Fără zei, pământul ar semăna cu un orfelinat
galactic, lipsit de grija unor adulţi.” (pag. 13). Condiţia umană i se
revelează înfiorător: „Trăim într-un abator de destine, ne aşteptăm
sacrificarea.” (pag. 14) Profunzimile lui Marin Preda sunt evaluate
cu empatie: „Totul e ca gândirea noastră să nu slăbească deloc şi să nu
ocolească nimic, să bată cu degetul chiar şi într-un gard. Dincolo de el s-ar
putea să se găsească un om care să fie tocmai cel care îţi trebuie.” (pag.
16) Moartea, creaţia şi timpul sunt alte teme care îl incită pe Kocsis
Francisko. Prin consemnarea unui detaliu – în noaptea cu pricina, conducta de
încălzire îngheaţă la intrarea în bloc – naşterea Lindei, fetiţa sa, capătă
dimensiuni cosmice: „Condiţii pe care universul nu le va mai întruni
niciodată.” (pag. 17). „Poveştile scrise de vânt”, taverna lui
Villon, ideile novatoare ale lui Bolyai, observaţii adânci, uimitoare,
formulate memorabil, sunt întrerupte brutal de observaţii care ne readuc la o
realitate nedorită: „De mai multe ori pe zi se întrerupe curentul. Seara
stăm în jurul unei lumânări. Tăcerea din preajmă trosneşte. Trosneşte şi inima,
cuvintele se chircesc, ţipă contorsionat. Urletul este atât de dens că nu poate
fi expulzat, nu poate fi aruncat în afară, nu mai are sunet. O tăcere colosală
se deschide în noi ca o gaură neagră. Ne absoarbe propria tăcere. Ne
dezintegrează. Ne dezumanizează.” (pag. 20) Un urlet interior! Sunt rânduri
uluitoare. În altă împrejurare, poetul stă cinci ore la coadă, pentru
portocale, pe un ger de -15 grade şi face pneumonie. Folosirea unei „măşti
sociale” ar fi „arta de a evita necazul” care
pândeşte din umbră. Referinţele culturale apar pe fiecare pagină, într-un mod
natural, subtil, reconfortant. Lui Kocsis îi displace o manifestare dedicată lui
Jozsef Attila, fiindcă o cunoscută actriţă de la Teatrul Maghiar urlă
versurile, în loc să le recite. E încântat de Scrisori către Milena şi îi este dor de un geamgiu dispărut.
Cerşetorul oraşului rămâne însă o prezenţă constantă. Excepţională e distincţia
făcută între jignire şi glumă: „Ei
nu observă (sau se prefac numai) că glumele te fac să râzi, jignirile să scrâşneşti
din dinţi.” (pag. 31) Câte o anecdotă de epocă întretaie şirul gândurilor
celui care reflectează. Dar unele formulări ne entuziasmează şi ne revelă
sclipiri ale unei inteligenţe incomparabile: „Magicul are mai multă consistenţă
decât raţiunea.” (pag. 31) Constată cu tristeţe că un manuscris al său zace
la o editură, după ce i s-a anunţat iminenta publicare. Îl suspectează pe
Thomas Mann de ipocrizie, când neamţul declară că nu-l interesează
destinul Muntelui vrăjit. Cinismul
civilizat, dacă pot spune aşa, răzbate ici şi colo, printre rândurile lui
Kocsis: „A te îmbrăca la patru ace încă nu-i o dovadă de civilizaţie.”
(pag. 58) Sau: „Chiorăie maţele poporului.” etc. (pag. 59) Paginile
capătă ritmul şi orizontul unor aforisme care, deşi pornite de la situaţii de
viaţă concrete, au un înalt grad de rafinare. Admiraţia lui Kocsis faţă de
Tolstoi şi faţă de „abisalul tragic rusesc” este fără margini. Sábato,
Li Tai Pe, Petőfi, Eminescu sunt invocaţi cu o iubire de cunoscător. Ticăloşia
scoate însă prea des capul în lume, pentru a nu-i atrage atenţia lui Kocsis. În
China unei civilizaţii multimilenare, mediocrul poet Mao a interzis revistele literare. Prietenii poetului sunt caracterizaţi dur: X ”e un ins
incoerent, temător, mărunt, o moluscă.” (pag. 82) Să nu uit două gânduri
care ne ating dureros: „NORMALITATEA NU CREEAZĂ; DOAR SE REPRODUCE.” şi:
„Arta este linguşirea masculului pe lângă femelă, crede Spencer.” (pag.
88) Anotimpurile se succed – superbe sunt evocările iernii! –, copilul său
creşte şi autorul, indezirabil în plan public, se refugiază în imaginaţie şi în
lumea lecturilor esenţiale, evitând patul lui Procust după care vrea să-l
croiască societatea artificială în care trăieşte.
Arta de a evita necazul este jurnalul de front al unui luptător special, o carte
strălucitoare, de un calibru intelectual care atinge deseori excelenţa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu