PE GAURA CHEII
INTERVIU,
scriitorul Șerban Tomșa
Cunoscut ca unul
dintre cei mai importanți prozatori contemporani, scriitorul Serban Tomșa a
făcut parte din Cenaclului de luni,
al optzeciștilor, ca prozator. Prietenul din studentie al poetului Ion Stratan,
de care a rămas legat pe viață, prozatorul cu un drum discret în lumea
literară, ne uimește de fiecare dată cu scrisul condensat, evocator,
pătrunzător.
Până în prezent a
publicat următoarele cărţi:
1.
Biblioteca lui Noe, roman, Ed. Mondocart Pres, Bucureşti, 2003, 144 pag.; ISBN 973-98894-9-2
2.
Maimuţe în haremul nopţii, Ed. Andreas, Bucureşti, 2006, 258 pag., ISBN(10) 973-87575-6-0, ISBN
(13) 978-973-87575-6-1;
3.
Gheţarul, roman, Ed. Cartea
Românească, Bucureşti, 2009, 408 pag, ISBN 978-973-23-2860-6
4.
Călugărul Negru, Tracus Arte, Bucureşti, 2014;
5.
Supraveghetorul şi alte povestiri, Tracus Arte, Bucureşti, 2017;
6.
Casa noastră cea de toate zilele, Editura Tracus Arte, Bucureşti, 2019;
7.
Ninge la Iasnaia Poliana, Editura Paralela 45, 2010.
Prefețe
G. Topîrceanu, "Scrieri alese", Ed. Andreas, București, 2008
Este prezent în antologiile
:
1. Alertă de gradul zero în proza românească actuală ( Ed. Herg Benet, București, 2011, coordonator Igor Ursenco)
2. 1312 SIRENE ( Ed. Neuma, Cluj-Napoca 2017, coordonator Horia
Gârbea)
3. Amorul
pe înţelesul tuturor. O antologie a prozei contemporane de dragoste (Ed.
Cartea Românească, Bucureşti, 2018, coordonator Cosmin Perţa)
Întrebari:
1. Cum,
când, de ce ați început să scrieți? Când ați înțeles că scrisul vă este destin?
Care au fost emoțiile trăite la prima publicare? De ce proză, roman?
Scriu
de pe la doisprezece ani. Am scris pe o foaie de hârtie : „Vreau să devin
scriitor.” Am pus hârtia într-o cutiuţă de lemn, pe care am îngropat-o. Cutiuţa
a putrezit de mult, dar eu mi-am văzut visul cu ochii. Am început cu poezie. La
optsprezece ani (1974), Geo Dumitrescu îmi publica, în Luceafărul, un text, Eu iubesc trandafirii. Pentru mine,
literatura însemna, în primul rând, poezie. Tot în 1974 am obţinut premiul
Dimitrie Bolintineanu, pentru poezie. A fost un festival literar care s-a ţinut
la Bolintin, unde eram licean. Poemele mele nu aveau nimic patriotic, dar
preşedintele juriului, poetul Florin Mugur, a spus că nu semnează nimic, dacă
nu sunt premiat eu. Mai târziu i-am scris lui Florin Mugur. Era redactor la
Cartea Românească şi m-a invitat la el, sugerându-mi să scriu un roman, fiindcă
se putea publica mai uşor. Trimisesem texte câtorva scriitori, printre care
Valeriu Cristea, Florin Mugur, Marin Sorescu şi încă unul, pe care nu mi-l mai
amintesc. Mi-a răspuns doar Florin Mugur. Timid cum eram, nici nu l-am sunat,
nici nu l-am căutat pe Florin Mugur. Am lăsat totul baltă. Probabil că dacă nu
se inventa netul, n-aş mi mers nicăieri cu manuscrise în geantă şi n-aş fi
ajuns scriitor. Şi o precizare foarte importantă. Am mers o vreme la Cenaclul
de Luni, din preţuire faţă de Nicolae Manolescu, dar n-am citit niciodată acolo
( şi nici în alt cenaclu!), în ciuda insistenţelor prietenului Nino Stratan,
care conducea pe atunci faimosul cenaclu. Stratan chiar a anunţat că voi citi
nişte poeme, dar n-am făcut pasul acesta.
2. Cum
se naște un roman? Aveți o idee, un miez? O frază, un pasaj? Titlul vă
însoțește de la început sau îl alegeți la final? Când știți că este gata un
volum?
Am
renunţat la poezie, fiindcă ceea ce scriam eu nu se potrivea cu ceea ce se
promova atunci. Aveam încredere mai degrabă în poeţii ieşeni şi clujeni, decât
în bucureşteni. Totuşi, sunt de părere că poeţii sunt adevăraţii stăpâni ai
unei limbi. Proza face risipă de cuvinte. Urmuz a atins perfecţiunea, spunând
totul în câteva pagini. Pornesc de la un motiv literar, de la o idee, de la o
stare de spirit, de la o temă literară. După aceea stabilesc planurile
narative, personajele, până ce se leagă totul într-o poveste. Spre sfârşit,
textul merge din ce în ce mai bine şi finalurile sunt punctele mele forte. Mi
s-a întâmplat să am două romane într-unul şi atunci am separat, cu bisturiul, cele
două cărţi. Le-am rescris şi le-am dezvoltat. Aşa au apărut Călugărul Negru ( care, oricum, e
complicat) şi Casa noastră cea de toate
zilele. Întrezăresc finalul după primele douăzeci de pagini. De ce roman?
Fiindcă e centrul de greutate al unei literaturi şi am văzut că încă este o
specie viabilă, cu multe posibilităţi de exprimare. Ştiu că volumul e gata când
curge firesc către un final pe care îl văd cu claritate.
3. Vă
faceți de la început un plan de roman sau după apariția unor fraze, pasaje
scrise întâmplător? Vă propuneți de la inceput o temă?
După
cum spuneam, îmi propun de la început o temă, dar uneori aceasta se transformă
în altceva. Îmi fac şi un plan, cum ziceam, dar niciodată nu mă pot ţine de
acesta. În Gheţarul există tema
ratării, a neterminării unei opere, pornind de la sindromul Leonardo, care şi-a
terminat puţine opere. De la un punct încolo, textul ia iniţiativa şi se scrie
singur. Când o iau pe o cale greşită, mă îmbolnăvesc şi o vreme nu mai pot
scrie. Apoi reiau totul cu mai multă forţă şi prospeţime. Cred că inconştientul
meu îmi dictează cărţile Volumele mele sunt scrise în complicitate cu forţe
spirituale care nu se supără că nu le invoci când când faci ceva de valoare.
4. Cum
stabiliți care sunt personajele? de la inceput, pe parcursul scrisului apar cele
secundare sau sunt bine stabilite de la început? De unde vă inspirați în
crearea lor? Din realitate? Le inventați? Le completați?
În
linii mari stabilesc personajele de la început, dar pe parcurs se ivesc altele,
mai interesante, mai pline de viaţă. Mă inspir şi din realitate, dar imaginaţia
joacă un rol esenţial. 20% realitate, 80% imaginaţie.
5. Fiind
de formație filolog, urmați criteriile teoretice cunoscute sau preferați să
dați o formă personală structurilor prozei scurte, romanelor, povestirilor? Ce
considerați că vă definește a fi optzecist?
Totdeauna
caut o formulă personală în ceea ce scriu. Romanele mele sunt diferite unele de
altele. Încerc să mă reinventez de fiecare dată. Tema dictează stilul şi
construcţia. Încerc să găsesc o muzică pe care să pun cuvintele şi aleg cele
mai potrivite forme verbale. Alţii ar putea să mă definească mai bine în
contextul optzeciştilor. Mă consider un creator de personaje şi un scriitor
care tratează literatura ca literatură: să fie ambiguă şi să aibă prospeţimea
uscatului ieşit de sub apele primordiale, când Creatorul le-a separat prin
cuvintele Sale. Aş fi mulţumit dacă aş fi considerat un important autor de
distopii în literatura noastră. Gheţarul,
Călugărul Negru, Casa noastră cea de toate zilele sunt distopii.
6. Care
ar fi sfaturile pe care le-ați da celor care se apucă de scris? Dar celor care
scriu proză scurtă, roman?
În general, nu dau
sfaturi. Dar e mai greu să fii prozator decât poet. Nici nu prea avem critici
literari de proză. Cele câteva excepţii confirmă ideea mea. Îi sfătuiesc totuşi pe tineri să scrie lizibil
şi să uşureze lectura celor interesaţi de literatură. Cititul să fie o plăcere,
nu un chin. De asemenea să nu creadă într-o singură opinie. Să fie încrezători
în posibilităţile lor, dar nu mitocani, cum se întâmplă uneori. Proza scurtă se
scrie fie la o singură mână, ţâşnind realmente din inconştientul nostru, fie ne
obligă la nenumărate rescrieri şi retuşări. Creangă a spus într-o scrisoare
către Maiorescu:” Am scris lung, pentru că
n-am avut timp să scriu scurt.”
7. Din
tot ce ați scris până acum, care este volumul pe care îl iubiți cel mai mult?
Dar volumul pe care il considerati a fi reprezentativ?
Reneg
primele două romane, Biblioteca lui Noe
şi Maimuţe în haremul nostru. Să considerăm că nu le-am scris. Probabil că,
rescris, al doilea ar ieşi onorabil, sub titlul Maimuţele nopţii. Dacă aş rescrie Gheţarul, probabil că acesta ar fi cartea care mă reprezintă. Cel
mai reuşit text? Supraveghetorul.
Cele mai dragi? Călugărul Negru, Casa
noastră cea de toate zilele şi Ninge la Iasnaia Poliana. Sunt şi cele mai
accesibile cititorilor.
8. Planuri
de viitor? Manuscris în lucru?
Nu
cred în faptul că trebuie să scrii zeci de romane pentru a fi socotit
romancier. De ani buni, literatura s-a transformat în industrie. Faulkner a
scris mai multe romane, dar doar câteva sunt cu adevărat bune. Textuetele se
revarsă mecanic, fără haz şi fără relief artistic. Cum zicea Rebreanu? Balzac a
scris peste o sută de volume şi câteva sunt de mare valoare. Flaubert se laudă
cu câteva şi toate sunt bune. (
Scriitorii preferaţi ai lui Rebreanu erau Joseph Conrad şi Thomas Hardy.) Uitaţi-vă
la Juan Rulfo şi la Mateiu Caragiale: au scris foarte puţin, dar sunt mai
valoroşi decât Cezar Petrescu. Sigur, poţi fi foarte bun în multe romane de
mare valoare. Însă scriitorii aceia sunt puţini.
Aici n-am avut timp să scriu zeci de volume,
fiindcă meseria de profesor mi-a consumat timpul şi energia, de-a lungul a
patruzeci de ani, aproape în totalitate. Unui romancier îi trebuie timp şi
răbdare. Stau prost cu timpul .
Am
terminat o carte de memorii şi lucrez simultan la un nou roman şi la un volum
de povestiri.
Să
vedem ce va mai fi. Sănătoşi să fim!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu