vineri, 3 iulie 2020

A douăzecea scrisoare de la Manuel Angelescu


20. Locul de care ne e dor

Suntem, oare, niste accidente biologice care defileaza inutil prin timp si spatiu? In urma unor experiente traite, unii oameni sunt convinsi ca nu este asa.
Doctorul Eben Alexander, timp de 15 ani profesor neurochirurg la Harvard, s-a imbolnavit de o forma grava de meningita."In jurul orei 5, din dimineata zilei de 10 noiembrie 2008, m-am trezit cu primele simptome a ceea ce s-a dovedit a fi un caz extrem de sever de meningita bacteriana. In urmatoarele ore, cortexul meu cerebral s-a stins." Scanarea computerizata arata ca nu mai exista nicio activitate cerebrala.Timp de sapte zile a fost in moarte clinica. Avea atunci 58 de ani. Cu ajutorul medicilor de la spitalul din Virginia, SUA, a reusit sa revina la viata.
Patru ani mai tarzu, Eben Alexander a hotarat sa scrie o carte (Proof of Heaven: A Neurosurgeon’s Journey into the Afterlife Dovada lumii de dincolo adusa de un neurochirurg ),in care isi povesteste fabuloasa calatorie din cele sapte zile de moarte clinica. "Dupa ce am intrat in coma am simtit ca eram parcaingropat in pamant. Dar eu vedeam si simteam aici si alte entitatiin jurul meu. Era in acelasi timp infricosator si placut, parca as fi facut parte din natura primordiala.Dupa un timp, nu stiu exact cat, a coborat incet o lumina spre mine si vedeam culori frumoase, nuante de auriu si argintiu. Am vazut o entitate sferica ce emitea o muzica superba, divina. Apoi,in luminaaceea s-a deschis o poartasi am intrat intr-o campie plina de verdeata, cu flori si cascade. Vedeam norisori albi si roz si cerul foarte albastru.Experienta a fost foarte intensa, nu a fost ca un vis. Ştiu cum suna povestirea mea si ii inteleg pe cei care nu o cred.Am vazut acolo animale, oameni, copaci, rauri pline cu apasi cu pesti. Era cea mai pura apa din lume, nu se compara cu nimic vazut de mine pe Pamant.In Rai totul este intens si unit, totul este Unul. Ma simteam ca un fluture intr-un roi cu milioane de alti fluturi care zburau impreuna. Auzeam imnuri, un cor cantand, iar ecoul vocilor mainvaluia, simturile mele se amestecau, vazul si auzul nu mai erau separate. Auzeam frumusetea si vedeam muzica. Iar muzica era doar manifestarea unei bucurii pure, pe care aceste fiinte nu o mai puteau tine in ele, bucuria trebuia exprimata.Deasupra cerului erau alte universuri si am urcat pana am ajuns in Centru, unde era sanctuarul Divinului. Aici am simtit o iubire neconditionatasi am intalnit o divinitate autotputernica pe care am numit-o Om, datorita vibratiei sunetelor pe care le auzeam aici.In timpul calatoriei mele au avut o calauza, o femeie foarte frumoasa, pe care nu o mai vazusem inainte, nu stiam cine era, dar prezenta ei ma linistea. Avea ochii albastri si parul de culoarea mierii. Desi nu mi-a vorbit, femeia mi-a transmis un mesaj care ar putea fi exprimat in cuvintele'esti iubit, esti parte a intregului Univers, nu ai de ce sa te temi'. "
Eben era om de stiinta, asemeni tatalui sau,si fusese foarte sceptic in privinta relatarilor unor pacienti despre experientele lor la limita mortii.Expert in neurologie si neurochirurgie, el credea ca aceste trairi sunt simple halucinatii provocate de traumele suferite.Insa trairile pe care le-a avut in acele sapte zile l-au schimbat complet si l-au convins ca exista viata si dupa moarte, una mult mai intensa. "Stiu ca descrierea mea pare desprinsa dintr-un film de la Hollywood, insa vreau sa le spun persoanelor sceptice ca ceea ce traiam era real si nu o simpla fantezie. Aceasta experienta m-a apropiat de Dumnezeu si m-a facut sa inteleg ca ne iubeste pe toti neconditionat."
In salonul de spital, medicii se intrebau daca nu ar trebui sa opreasca aparatele care il tineau in viata pe Alexander. Chiar atunci, el si-a revenit brusc. Nu mai stia nimic din viata lui de pana atunci si a trebuit sa reinvete cine era. Dar nu a uitat nimic din experienta pe care o traise in timp ce fusese in coma.Din fericire, in doar cateva saptamani si-a revenit complet – un alt miracol pe care medicina actuala nu-l poate explica. Dupa cateva luni de la bizara experienta, Alexander si-a dat seama, urmarind o fotografie mai veche, ca femeia care ii fusese calauzain lumea de dincolo era Betsy, sora lui biologica, pe care nu o cunoscuse pentru ca el fusese adoptat. Femeia murise de multi ani si a fost, pentru Alexander, dovada ca nu avusese halucinatii.
"Criticii sustin ca experienta mea, ca si altele asemanatoare, este, de fapt, o iluzie creata de sinapsele mele. Asta ar fi fost, cu certitudine, ceea ce as fi spus eu insumi, inainte de a trece prin aceasta experienta. In cazul meu, insa, sinapsele neuronale au fost oprite cu totul. Doctorii care au efectuat teste pe mine in saptamanaaceea sustin ca nu exista absolut nicio posibilitate ca functii precum vazul, auzul, emotiile, memoria, limbajul, logica sa fi fost intacte. Iata de ce, cred ca experienta mea adauga ceva nou istorisirilor altor persoane care au trecut prin moarte clinica, misticilor sau meditatorilor. Aduce o noua dovada a faptului ca exista constiintain afara corpului...De mult timp incoace, oamenii de stiinta spun o poveste care nu este intru totul adevarata.Aceasta poveste este ca mintea noastra produce constiinta. De fapt, nu exista nicio dovada indubitabila a faptului ca sediul constiintei este creierul. Activitatea creierului si constiinta sunt, intr-adevar, profund relationate, dar intrebarea intrebarilor este daca acest paralelism inseamna cageneratorul constiintei este creierul. Iar in urma experientei pe care am trait-o, raspunsul meu, foarte ferm, este NU.Multi cercetatori care studiaza constiinta vor fi de acord cu mine cand afirm ca, de fapt, originea constiintei este cea mai grea problema, o problema la care stiinta moderna nu poate raspunde si care e posibil sa ramana fara raspuns. Constiinta ramane un mister total, asa cum era cu 10, 100 sau 1000 de ani in urma. Pur si simplu, nu stim ce este. Raman deplin increzator in stiintasi misiunea ei. Dar reafirm ca exista o alta lume, mai mare si mai adevarata. Cei care au accesat-o nu sunt nici victime ale autosugestiei, nici mincinosi, dar sunt impiedicati de limitele limbajului in incercarea de a zugravi vastitatea pur exponentiala a ceea ce au trait. Aceasta lume a constiintei de dincolo de corpul nostru este adevarata noua frontiera, nu doar a stiintei, ci a omenirii. Este speranta mea profunda ca ceea ce mi s-a intamplat va aduce lumea mai aproape de acceptarea acestei realitati."
        Este bine de stiut ca povestea doctorului Eben Alexander nu este o exceptie.Sunt cunoscute si alte cazuri de medici, neurosavanti, oameni de stiinta, care si-au schimbat radical convingerile ateiste si modul de viata, in urma unor momente de moarte clinica. Fenomenele din aceasta categorie au fost cercetate sub genericul experiente in preajma/ la limita mortii (near-death experience - NDE). Exista studii si o literatura tot mai vasta, in care sunt prezentate zeci de mii de cazuri semnificative, majoritatea asociate cu schimbari radicale in personalitatea pacientilorsi in perspectivalor asupra vietii.O larga popularizare au avut cercetarile si publicatiile unor medici cardiologi, psihologi, psihiatri, neurosavanti. Elisabeth Kübler-Ross (1926 - 2004),Raymond Moody, Pim van Lommel, Sam Parnia, Melvin Morse, Bruce Greyson, Peter Fenwick,Penny Sartori, sunt printre cei mai cunoscuti. Aventura clinica si spirituala a doctorului Eben Alexander este descrisa si comentata amplu intr-un interviu acordat faimosului doctor, psiholog si filozof Raymond Moody, cel care a introdus termenul Near-death experience in cea mai bine vanduta carte,Life After Life (Viata de dupa viata).
Este relevanta si congruenta perceptiilorexperimentate la limita mortii cu cele iluminatorii, descrise in experientele transpersonale: unicitatea, clarviziunea, fiintele de lumina, empatia, compasiunea, iubirea atotputernica, intoarcerea la divinitate. Este un semn de progres faptul ca stiinta a inceput sa le acorde mai multa atentie.
Cum spune dr. Penny Sartori in cartea sa, Ce este o experienta la limita dintre viata si moarte, "Desi suntem mult mai deschisi fata de acest fenomen si consecintele lui, nu suntem inca cu nimic mai avansati decat eram acum cateva sute de ani in a cunoaste, stiintific, ce se intampla. Cercetarile mai recente abia au inceput sa atraga atentia asupra a ceea ce este de descoperit in privinta constiintei....Constiinta este mai mult decat produsul materiei cenusii si al batatilor inimii...Acum 20 de ani, cand mi-am inceput cercetarile, eram convinsa ca voi gasi toate raspunsurile. Astazi, cand inteleg cat de multe lucruri am invatat, observ ca pentru tot ceea ce stiu exista cel putin tot atatea intrebari carora trebuie sa le gasesc raspuns."
Mii de experiente la limita mortii, comentarii si alte consideratii adiacentesunt prezentate pe situl nderf.org.



Niciun comentariu: