luni, 11 februarie 2013

Conversație

Globalizarea este un bun prilej de a muri de grija altora. Un mare profesor și critic literar se minuna, în urmă cu mai mulți ani, în legătură cu oamenii care țipau ca din gură de șarpe că un anume dictator din Orient trebuie înlăturat, dar nu se plângeau deloc de problemele lor, deși erau înșelați de neveste, nu aveau ce să pună pe masă și adesea nu se bucurau nici de un acoperiș deasupra capului.
Sunt însă destui concentrați numai pe propriile probleme.
Merg cu mașina, împreună cu un cetățean. El conduce, eu privesc peisajul.
- Vă spun eu că toate merge prost. Nu mai ieșim din rahatul ăsta !
Îmi amitesc de Caragiale : „E o criză, monșer...”
- Ce părere aveți, schimb eu vorba, despre demisia Papei ?
- E, ce să zic ! D-aia nu mai pot eu, de Papa ! Niște oți și ăia ! E înțeleși ! Cineva are ceva de câștigat și din treaba asta !
- Și din nenorocirile noastre cine ar avea de câștigat ?
Mă gândeam la o reflecție a lui Tudor Vasiliu : „Cine o fi mulgând nenorocirile care ne pasc ?
- Cum cine ? Puterile europene ! Are nevoie de piață de desfacere, de materie primă și de forță de muncă ieftină.
Îmi vine să-l întreb dacă europenii n-au nevoie și de forță de furat.
- Nu vedeți că acum a zăpăcit și învățământul ? continuă omul, privind încruntat înainte. Are interesul să ne prostescă pe toți. Copiii e niște draci, iar profesorii nu mai fac nimic la școală.
Și îmi dă niște amănunte incredibile despre un liceu în care învață nepotul său.
- E posibil așa ceva ? Păi, pe vremea noastră ne bătea învățătorii până ne umpleau de sânge...  Chiar și în localitatea noastră e jale. X, bunăoară, nu...
- X e un profesor bun, îi tai eu macaroana.
Atentase la imaginea unui coleg.
- Ai că nu e bun ! N-a făcut nicio brânză, nu se descurajează partenerul meu. Iar Y...
- Y e, de asemenea, un profesor bun.
- De unde până unde ? sare ca ars omul.
Și iar îmi dă niște detalii aiuritoare.
- Domnule, îi explic, educația de acasă este hotărâtoare. La școală nu avem voie nici să ridicăm tonul în fața unui copil. Și pot spune că aprob acest principiu care exclude violența.
- Păi, vedeți că v-au prins slăbiciunea și d-aia nu mai învață ?
Se întoarce și mă privește cu ochii aprinși de mânie. Apoi îmi închide definitiv gura :
- Și nu-i mai lăudați atâta pe X și pe Y, că ei vă vorbesc de rău pe toate drumurile ! Și când nu latră ei, vă bălăcăre nevestele lor.
Mă gândesc că nu le-am făcut niciun rău lui Y și lui X.  Ba chiar îi consider prieteni.
Ne facem imaginea noi înșine, chiar dacă aceasta fluctuează în funcție de ochii celor care ne privesc.

P:S.  1. Spre dimineață am avut un vis ciudat cu prozatorul Cristian Teodorescu. El e mai tânăr și ne aflăm într-o casă care îmi este foarte familiară, deși în viața reală n-am locuit niciodată într-un asemenea loc. Suntem prieteni la toartă și trebuie să ieșim pe fereastră. Mă simt de parcă am mai făcut de mii de ori chestia asta. Îl las pe el să treacă primul, îi strig să se cațere cu atenție, dar scriitorul sare în stradă, de la o înălțime devenită amețitoare. Se aud un troznet și un urlet de durere. Și-a rupt piciorul și se târăște prin zăpada însângerată. Plec în căutarea lui, dar între timp celebrul autor a fost adăpostit și bandajat de niște cunoștințe ale mele.
       2. Nu voi înțelege niciodată de ce jucătorii de la Real Madrid și, în general, de la echipele pregătite de Mourinho joacă în dușmănie, ca niște frustrați, chiar și când au un avantaj de patru goluri. Am văzut cu consternare o intrare criminală a unui vârf de atac, într-o fază fără miză. De câte ori înscrie, superbul Cristiano Ronaldo nu se bucură cum s-ar cuveni, ci este preocupat să facă în ciudă suporterilor adverși. Mi se pare stranie, în secolul nostru, o asemenea mentalitate primitivă și conflictuală. La jucătorii Barcelonei simți bucuria chiar și în țesătura aceea interminabilă de pase, deseori plictisitoare. Totuși, echipa catalană mi se pare din ce în ce mai ștearsă.

8 comentarii:

Scorchfield spunea...

Visul de la sfârșit din post-scriptum are traiectoria lui să înțeleg, bătaie lungă, adică să bate șaua ca să priceapă iapa, nu să o ducem la abator -pe ea iapa, nu pe papa.
:)

Şerban Tomşa spunea...

Scorchfield,
:) Tot ce am scris e real sută la sută. Chiar și visul. Iar pe Cristi Teodorescu îl apreciez la superlativ, ca scriitor și gazetar. Visul cu el m-a făcut să mă trezesc într-o stare de spirit stranie.

catalin spunea...

iar va luati de real madrid:))
glumesc evident! nu am vazut meciul, dar ma bucur ca ronaldo a mai dat 3! cum dom'le sa castige messi de 4 ori la rand balonul de aur!?! asta blasfemie, nu ce se intampla acum cu papa:)

Radu spunea...

Ai zice ca P.S.urile din final n-au cum să aibă legătură cu conversaţia din habitaclu. Şi totuşi au ...Chestiunea e că tre' să te bucuri tare mai tare cu atât mai mult cu cât te muşcă de oarece colegii tăi ori consoartele lor . Ăsta-i cel mai bun semn că le pasă de tine . Ceea ce nu-i lucru puţin în ziua de azi , Şerban ! Eşti cineva ! Şi eu aş vrea să fiu muşcat dar ...uite...nu-s !:)Ori nu se dă pe faţă , fiara ...

Şerban Tomşa spunea...

Cătălin,
:)
Nu mă iau de Real Madrid, respect mult echipa asta și îmi place din ce în ce mai mult. Păcat că jucătorii sunt influențați de felul de a fi conflictual al antrenorului. Iar Ronaldo a început să șuteze cu piciorul stâng ca și cu dreptul.E un mare jucător, care își respectă meseria, deși pe alocuri are o mentalitate românească. Dar nu a la Mutu...
Nu-mi mai place așa de mult stilul Barcelonei : prea nu știu să tragă la poartă jucătorii acestei echipe.

Şerban Tomşa spunea...

Radu,
am primit comentariul tău pe e-mail, l-am publicat, dar... a dispărut în mod inexplicabil. L-am recuperat. Iată-l :
„Ai zice ca P.S.urile din final n-au cum să aibă legătură cu conversaţia din habitaclu. Şi totuşi au ...Chestiunea e că tre' să te bucuri tare mai tare cu atât mai mult cu cât te muşcă de oarece colegii tăi ori consoartele lor . Ăsta-i cel mai bun semn că le pasă de tine . Ceea ce nu-i lucru puţin în ziua de azi , Şerban ! Eşti cineva ! Şi eu aş vrea să fiu muşcat dar ...uite...nu-s !:)Ori nu se dă pe faţă , fiara ...”

Şerban Tomşa spunea...

Radu,
:) Aș prefera totuși ca fiecare să-și vadă de treaba lui și să trăim toți în pace. Îți mulțumesc pentru presupunerile măgulitoare la adresa mea. :)

Radu spunea...

Şerban ...era numai o glumă . Nici eu agreez genul acesta de bârfă mizerabilă.