Excepţional este romanul Filip Manakis: o poveste europeană, semnat de Liviu G. Stan,
Editura Fractalia, 2019.
Începutul cărţii m-a entuziasmat şi m-a lăsat fără
grai. Din curiozitate am verificat vârsta autorului: abia dacă depăşeşte
treizeci de ani. Nu mă întreb cum va scrie el la o ipotetică maturitate, ci cum
este posibil să manevreze acum epicul cu o mână de maestru. O asemenea
siguranţă de sine la toate capitolele este cu adevărat impresionantă. Autorul
este, desigur, un talent de primă mână. Romanul
atinge excelenţa cu fiecare pasaj, cu fiecare pagină.
Să le luăm pe rând. Stilistic, autorul dă dovadă de
o adevărată virtuozitate, folosind clapele unui pian perfect acordat, pe
tonalităţi dintre cele mai diverse. Romanul este deopotrivă concentrat şi
aerisit:
„o ceaţă de
tărâm mlăştinos,
o
ceaţă de pădure asiatică în care oamenii vânează oameni;
o
ceaţă-emisar sosită pe străzile oraşului doar pentru a prefaţa realitatea
inevitabilă.
Realitatea
inevitabilă?
Războiul.
Începea
războiul.”
Moartea vegetală capătă accente neaşteptate.: ”Sub capac, năpădită de bolboci, varza,
devenind treptat arsură, se pregătea să trimită fum în lumea viselor.”
Scenele sunt decupate şi reaşezate cu minuţiozitate
şi cu o artă a unui mozaic încântător, a unui mobil şi ingenios joc de cuburi.
Faptele sunt grupate în jurul unei anchete
jurnalistice. Descrierile minuţioase, abundând în termeni tehnici, alternează
cu fantezia cea mai debordantă. Logica epică este una kafkiană: nefirescul se
instalează într-un confortabil firesc. Scene bizare, picături de absurd dau
continuitate unei naraţiuni stranii: “Odată,
taică-său văzuse o muscă înecată în cana cu ceai; fiul avea şi el o cană cu
ceai; când copilul şi-a mutat privirea aiurea, tatăl nu s-a putut abţine şi a
înlocuit cănile, frământându-şi apoi degetele cu o tristeţe inexprimabilă.”
Liviu G. Stan este deopotrivă un portretist memorabil, ca şi un peisagist
inimitabil:”Sub elicoptere, se zărea şerpuind
albia râuluiDoamnei. Peste Lacul Vidraru plutea o strălucire orbitoare, ce
făcea insesizabile insuliţele de deşeuri plutitoare care migrau din
localităţile înşirate de-a lungul reţelei hidrografice, purtate de cursul
afluenţilor spre punctul final de la poalele Barajului”. Perspectiva
narativă este impecabilă şi schimbările sale se fac cu mare abilitate. Uneori personajul
însuşi este uimit de realitatea care îl asaltează: „Filip Manakis puse primul pas, apoi al doilea pas pe nişte trepte de
inox.
Inoxul
este mereu porno.
Îi
era frică să nu-şi spargă capul.”
Din pivniţa lui Jenel Plopeanu porneşte un tunel
subteran, săpat până departe, în eventualitatea izbucnirii războiului.
Portetele sunt de neuitat: de exemplu, Zina Plopeanu. Subtilitatea este la ea
acasă:”Alteritatea poate fi o morgă cu
vitrine. Posibilitatea dezastrului trezeşte în noi o fibrilaţie necrofagă”.
Viziunile, fantezia compun o realitate a cărei
luxurianţă îl copleşeşte pe cititor. Poet al stărilor interioare, Liviu G. Stan
este un excelent evocator al mulţimilor adunate în jurul barajului. Bogăţia de detalii
devine foarte bogată când sunt evocate scenele de război. Liviu G Stan este un
prozator al explorărilor virtualului imprevizibil.
Absurdul se prelungeşte în fantastic: „Dar, dintr-o dată, peretele se îndepărtă,
lumina albastră se întrerupse în bezna holului, dintr-o dată, generalul francez
se făcuse mai mic şi dispăruse progresiv dincolo de botul cizmei de la piciorul
drept al lui Filip Manakis, dintr-o dată, trecu prin Filip Manakis oxigenul
rece,
dintr-o
dată, putu să se ridice în picioare,
dându-şi
seama că fusese târât,
târât
pe podea.”
Autorul este un romancier pentru bucuria cititorilor,
dar şi pentru uzul altor romancieri, iar rândurile sale capătă cadenţa unui
superb poem epic.
Una dintre numeroasele (foarte numeroasele!) chei
ale romanului ar putea fi aceasta: „Filip
Manakis nu-i aruncă nicio privire, nicio vorbă. Simţea un gust sălciu de metal
pe cerul gurii. Şi se gândea că omul-şoarece e un dozator de poveşti dintre
cele mai sordide, nectar pentru presă, se subînţelege”. Romanul ca un dozator
de poveşti!
N-am folosit nici jumătate din însemnările făcute
pentru această sumară prezentare. Construit fără cusur, romanul este foarte
complex, savant orchestrat, relevă o neobişnuită vocaţie de creator epic şi ar merita
un studiu aprofundat: Liviu G. Stan va fi unul dintre numele mari ale
literaturii noastre dintotdeauna.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu