*Marinică Preda, nepotul lui Marin Preda, îl întreabă pe
scriitor:
- Ce părere ai despre Ion
Lăncrănjan?
- Ăla, monşer? E un prost! Un prost
şi un... Alatăieri m-am întâlnit cu el în curtea editurii. Era însoţit de un
amic şi mă arăta cu degetul:
- Uite-l, bă, pe Marin Preda, zice.
Hă, hă, hă, hă, hă, hă, hă!
Spune
şi tu dacă ăsta e om!
*19 iulie, 2013. Spre dimineaţă, un vis cu Alexandru Muşina.
Venise în vizită, dar era foarte obosit şi l-am rugat să se întindă pe un pat,
într-o cameră alăturată. M-am culcat şi eu pe un altul şi odaia părea salonul
unui spital în care eram numai noi doi. Am pomenit de cineva drag lui, iar el a
început să vorbească şi a făcut-o multă, multă vreme. Cuvintele sale mă
învăluiau încet şi mă îmbrăcau într-o crisalidă albă, pufoasă.
*Îmi plac mult povestirile lui Nicolae Velea (1936-1987). Îmi
pare a fi un Vasili Şukşin român. Ca şi scriitorul, actorul, regizorul și
scenaristul rus, Velea a murit prematur.
*Jairzinho şi Tostao m-au făcut să ţin cu
echipa de fotbal a Braziliei, în toate meciurile susţinute de aceasta, din 1970
încoace. Cruyff şi Maradona m-au determinat să pun Olanda şi Argentina, în
preferinţele mele, imediat după Brazilia. În fine, Messi m-a convins să trec
definitiv, cu arme şi bagaje, în tabăra argentinienilor. Păcat că, în afară de
Messi, oamenii din pampa nu prea mai au fotbalişti de mare valoare. La ultimul
mondial au fost penibili. Mă mir că acum au câştigat Copa America.
*Primul
volum al lui Nino Stratan, Ieșirea din apă, apărut la Cartea Românească în
1981, a fost drastic cenzurat. Nino îmi arăta volumul și se minuna. Uite,
bătrâne, mi-au schimbat „o ikebana de sexe” în „o ikebana”, pur și simplu. Ce
vor spune cititorii? „Ăsta, săracul, a auzit și el de ikebana și s-a repezit să
bage cuvântul într-o poezie.” Alte versuri i-au fost tăiate fără milă, fiindcă
ar fi criticat, chipurile, nivelul de trai al românilor : „astă-seară la cină/
în farfuria albă/ ne vom mânca mâinile”. Era, de fapt, exprimată ideea barbiană
de lume suficientă sieși: „Sfânt trup și hrană sieși, Hagi rupea din el.„
P.S. În cartea sa, Nino mi-a dedicat
una dintre cele mai frumoase poeme : Între două respirații ale perdelei.
Am constatat că tot pierzându-mi
vremea pe aici, am uitat să mai scriu pe blog. E bine, e rău?
*În familiile de ţărani, bătaia era
principala metodă de educare. Dacă la şcoală te ologea vreun profesor, acasă te
cafteau şi părinţii. Dascălului i se acorda credit total: "Te-a bătut el
cu un motiv, n-a făcut-o degeaba. Ai minţit, ai furat, ai făcut ceva
necuvenit." Aveam însă un prieten ( luat ca model pentru personaje din Nu
există ţară pentru artişti şi Casa noastră cea de toate zilele) pe care nu
reuşea să-l bată nimeni din familie. Se întindea repede pe spate şi începea să
dea din picioare, făcând o adevărată morişcă. Pe taică-său l-a făcut k.o., cu
un călcâi expediat în bărbie, pe bunică-sa a trimis-o la un vraci care i-a dat
să bea pietre roşii, iar maică-sii i-a rupt nasul. Straşnic îi mai bumbăcea!
*La opera şi la valoarea lui,
Nicolae Breban n-ar trebui să se mai ploconească în faţa nimănui. Un ziarist
s-a dus să-i ia un interviu venerabilului scriitor. ( E un ziarist cult, cu
gust literar infailibil. Mi-a luat şi mie un interviu pentru aceeaşi
publicaţie.) Breban a cerut o mie de lei, drepturi de autor. Ziaristul l-a
sunat pe şeful său şi i-a spus despre cererea romancierului. Radactorul-şef a
refuzat să plătească. Atunci ziaristul i-a zis lui Breban:
- Dacă tot am venit, putem să stăm
puţin de vorbă?
- Sigur, de ce nu? s-a arătat amabil
prozatorul.
Rugat să numească un prozator (mai
tânăr decât el) pe care îl apreciază, Breban a rostit un nume. Peste două luni,
într-un interviu publicat în altă revistă, la exact aceeaşi întrebare, Nicolae
Breban a dat numele unui alt autor, mai influent şi cu relaţii mai bine
plasate. Ce să înţelegem din asta?
*În anii '60 ai secolului trecut, la liceul din Bolintin,
un profesor care ţinea la disciplină îşi făcea ora. În ultima bancă, doi elevi
jucau table. Unul dintre ei se numea Neagu. ( Mai târziu, când va deveni
colegul meu de serviciu, el va avea alt nume.) Câştigând rapid confruntarea,
Neagu a uitat unde se află, a sărit în sus, şi-a ridicat mâinile şi, în
liniştea aceea de mormânt, a tras un urlet. Şocat, profesorul şi-a bulbucat
ochii şi bâiguit precipitat:
- Tovarăşe Neagu...Tovarăşe Neagu... Fire-ai al dracu', tovarăşe
Neagu!
*Unele cuvinte sunt purtătoare de
energii negative. Când aud de "Portocala mecanică", am o stare de
disconfort, gândindu-mă la romanul lui Anthony Burgess. În tinereţe nu puteam folosi
cuvintele "prost" şi "prostie". Când le-am citit într-o
revistă studenţească, am fost şocat. Autorul articolului era Sorin Şerban, un
tânăr bolnav de poliomielită. ( Ce s-o fi ales de el?)
În şcoala gimnazială, dirigintele
meu îşi bătea elevii cu o ură greu de imaginat. Îl snopea în special pe un
prichindel, Bairam. Îl cotonogea şi dacă băiatul era bolnav şi lipsea câte o
zi. Îl lua la palme şi îi spunea:
- Te căsăpesc!
Nu aveam dicţionare, dar cuvântul
îmi suna sinistru, chiar fără să-i cunosc sensurile.
Am citit articolul lui Caragiale
despre Eminescu, În Nirvana. Dramaturgul scrie că două versuri din Scrisoarea a
II-a arătau, în prima versiune, aşa: "De-oi urma să scriu în versuri,
teamă mi-e ca nu cumva / Famenii din ziua de-astăzi să mă înceap-a lăuda."
Ulterior, la rugămintea unei doamne, Eminescu a schimbat "famenii" cu
"oamenii". Mai găsisem cuvântul şi în alte lecturi şi bănuiam cam ce
înseamnă, dar am vrut să-l pun la încercare pe dascăl şi l-am întrebat ce
înseamnă "famen". S-a uitat atent la mine şi m-a întrebat unde
întâlnisem termenul. I-am spus. Atunci el a ordonat:
-Toate fetele
să iasă afară din clasă!
După ce uşa s-a închis după ultima
elevă, s-a apropiat de mine şi mi-a spus cu un aer misterios:
- "Famen" înseamnă un om
care n-are organe genitale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu