Înainte de a scrie despre Erich Maria Remarque și Vladimir Nabokov, reproduc articolul lui Lăzăreanu Răzvan, postat pe www.expunere.com . Este un text menit să ne aducă rapid cu picioarele pe pământ, în condițiile în care am transformat școala într-un club al ignoranților agresivi.
O profesoară de origine română a transmis
un mesaj dur tuturor elevilor din România care se plâng de obicei de faptul că
nu le place la școală, dar și părinților și profesorilor din România care sunt
nemulțumiți de felul în care se „face carte” la noi. Doctorand la Universitatea
din Poitiers (Franța) și la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași,
Ana-Maria Constantin predă în prezent la un liceu de prestigiu din Franța, iar,
de curând, a postat pe Facebook o analiză comparativă asupra sistemelor de
educaţie din Franţa şi România, cu accent pe disciplina existentă în sistemul
francez.
”Nu știu câți dintre voi aţi văzut
filmul ‘Liceenii’. Era o frântură din educația care a dispărut acum 25 de ani.
S-au dus regulamentele școlare dure, s-au dus uniformele obligatorii și profii
exigenți. Eu încă am mai prins câțiva, în anii ’90, în fața cărora îmi mănânc
unghiile, ba mai ziceam și-un „Tatăl nostru” de frică să nu mă scoată la tablă. Azi, profesorii se plâng că elevii nu mai învață, că sunt mai bine
îmbrăcați ca ei, că la școală se face parada modei, atunci când elevii
catadicsesc să vină la școală. Dar nu vă spun mai multe, pentru că
știți și voi cam cu ce se mănâncă școala românească, cu milioane de absențe și
promovabilitate mediocră la Bacalaureat de când s-au pus camere video care
inhibă inspirația.
Nici să fii la catedră nu e mai bine, pentru că rezultatele
dezastruoase le sunt imputate profesorilor. Dacă se chiulește, e vina lor, că nu
știu să țină un curs care să-i atragă, care să le mențină interesul treaz, care
să-i țină la școală și să nu-i trimită pe stradă sau prin baruri. Dacă nu se
învață e tot vina lor, a profesorilor. Aceasta era situația când încă eram
profesoara în țară.Acum lucrez din nou în învățământ, în
Franța, la Lycée de La Rochelle.
Pentru că, un liceu care se respectă
are o reputație. Reputație care se construiește în ani și cu mult efort.
Reputația se face pe baza rezultatelor de mai sus, dar și prin absolvenții săi.
Absolvenții trebuie sa continue studiile sau să fie angajați. Pentru a ajunge la studii
universitare sau angajatul ireproșabil, liceul nu se joacă cu regulile. Regulamentul este foarte dur și dacă
vă povesteam de ,,Liceenii”, nu o făceam întâmplător.
Toată lumea are uniformă. Uniforma este obligatorie. Obligatorie este și coafura
fetelor, un coc micuț, ca și barba permanent rasă a băieților. Obligatorii sunt
și pantofii negri cu toc de trei centimetri pentru fete. Balerinii nu sunt
acceptați, cum nu sunt permise nici tocurile mai mari de trei centimetri. Cine
nu se încadrează este exclus de la cursuri sau mai bine zis, trimis acasă să se
schimbe. Dacă ai reușit să treci de prima selecție de la poartă, te poate
trimite acasă orice profesor sau Consilierul Principal Educativ care răspunde
de Viața Școlară. Și apoi, e problema ta dacă rămâi cu
absențe nejustificate. O să regreți cu ocazia consiliilor
clasei care se reunesc la fiecare sfârșit de semestru pentru a analiza situația
școlară și disciplinară a tuturor elevilor. Acolo, în ședință, de față cu toți
profesorii și directorii, absențele, excluderile, abaterile disciplinare sunt
tocate mărunt. Dacă exagerezi, poți fi sigur că n-o să ai o diplomă pe care să
scrie Lycée de La Rochelle Ci o diplomă oarecare, fără prea multă valoare.
Să revenim la regulament.
Știți că, în România, se filmează
orele cu telefonul mobil, că elevii se amuză între ei sau pe socoteala profesorului
care, vrând-nevrând, e profesorul lor. Ei bine, aici e absolut imposibil.
Telefoanele mobile nu sunt permise în incinta școlii (și nici în internat între
anumite ore, cum e ora de studiu sau după stingere) și orice folosire a
gadgeturilor mobile este sancționată simplu prin confiscare. Ulterior, aparatul
ajunge la Directorul Adjunct care judecă singur dacă și când îl returnează
proprietarului. Se poate ajunge la o lună, două, sau tot anul școlar. În
funcție de gravitatea faptei.
La ore, dacă nu ești disciplinat,
profesorul nu se încurcă cu tine. Nu ai chef de oră, te poftește afară, dar
nici asta nu e de bine, pentru că nu ai voie să părăsești liceul așa, când ai
tu chef. Practic ești obligat să rămâi în școală, ți se notează excluderea, și
o să lucrezi de unul singur la Viața Școlară. Ba, mai mult, o să mai primești
și o pedeapsă ca să nu te mai amuzi în ore în loc să asculți lecția.
Pedepse se dau ușor. Se numesc
„Rețineri”. O să faci teme, eseuri, pe diverse subiecte, în general legate de
greșeala făcută. Dacă ai fost lipsit de respect, o să scrii câteva pagini
despre respect și nevoia de respect. Dacă ai copiat, o să argumentezi cum
dăunează copiatul disciplinei școlare…
Dacă excelezi în greșeli o să faci
multe chestii practice. De exemplu, o să lucrezi pentru colectivitate la
restaurantul unde mănâncă elevii, o să faci curat prin școală sau la
spălătorie. Și vă spun sincer, nimic din toate astea nu e amuzant. Dar e
meritat. Greșelile meritate sunt asumate. O reținere sau o excludere pleacă în plic
la părinți care o retrimit semnată la școală. Ele rămân în dosarul elevului
pentru posteritate.
Absențele sunt foarte bine
supravegheate. Practic, sistemul îți poate arăta la orice oră cine nu e prezent
la cursuri și din ce motiv. Motiv necunoscut înseamnă că echipa de la Viața
Școlară pune mâna pe telefon și sună. Te sună pe tine, părinte sau tutore.
Părinții pot vedea și ei de acasă dacă odrasla e la școală au ba. Dacă
părintele e cu copilul acasă, sună la școală ca să-i anunțe absența și motivul.
Totul e contabilizat.
Dacă ai lipsit, când apari la școală
te prezinți cu carnetul personal pentru a justifica absența și a o reglementa
informatic. Părinții semnează absențele elevilor minori, majorii pot să și le
semneze singuri, în consecință de cauză.
Elevii și părinții au semnat
contractul cu școala. Contractul e lege și toată lumea se supune. Democrația… e
în altă parte”, este mesajul transmis de Ana-Maria Constantin în mediul
online, potrivit stiridiaspora.com
P.S. Am mai scris pe această temă și țin minte că o doamnă a intervenit energic, spunând că fiica ei nu învață carte, fiindcă învățătoarea e urâtă și... are mustăți.
4 comentarii:
Ce diferență! La noi e o democrație prost înțeleasă, democrație care nu avantajează pe nimeni.
Laura,
Democrația e pentru oamenii educați, nu pentru sălbatici. La noi e o golănie - în toate sectoarele vieții sociale - care e păguboasă pentru toți, deși inconștienții care ne conduc cred că pe ei îi avantajează : conturi, vile, țări și mări calde etc. Trai, neneaco, pe banii proștilor! Dar de copiii lor va fi vai și amar.
Ceea ce a scris doamna ca se intampla in Franta ni se aplica noua si parintilor nostri cand eram elevi si, desi pare dur, n-a omorat pe nimeni. Dimpotriva, scoala a facut oameni din noi. Din cei de acum ce face? Oare de ce s-a ajuns aici? Care sunt resorturile intime ale acestui dezastru al educatiei?
Oare prestigiul si reputatia scolilor din occident sunt necesare pentru atragerea de fonduri? Asta ar trebui intrebat, de ce ar tine scolile si liceele sa aiba o buna reputatie?
Cristina,
Nu știu ce să mai zic. Oamenii au ajuns să creadă că școlile românești au menirea să scoată copii slab pregătiți, viitori truditori cu brațele, forță de muncă necalificată și ieftină.
Trimiteți un comentariu