Cărarea pierdută
De obicei uitata si neglijata, victoria launtricaa fost intotdeauna aspiratia cea mai nobila si triumful cel mai inalt. Reinhold Messner (n. 1944)este considerat cel mai mare explorator si catarator montan al tuturor timpurilor.Printre performantele sale unice in ascensiune se numara urcarea solitara a muntelui Everest fara masca de oxigen si escaladarea, in premiera mondiala, a tuturor celor 14 varfuri de peste 8.000 m.Am putea crede ca mandria si sensul vietii sale au fost aceste fenomenale performante. Dar iata ce ne spune acest om de exceptie: "Eu escaladez muntele dinlauntrul meu. Inteleg din ce in ce mai bine cat de limitat sunt. Ca fiinte omenesti, avem probleme, avem temeri. Nu caut sa cuceresc piscuri, ci sa dobandesc cat mai multe cunostinte despre temerile si sperantele mele, precum si despre natura fiintei omenesti."
De obicei uitata si neglijata, victoria launtricaa fost intotdeauna aspiratia cea mai nobila si triumful cel mai inalt. Reinhold Messner (n. 1944)este considerat cel mai mare explorator si catarator montan al tuturor timpurilor.Printre performantele sale unice in ascensiune se numara urcarea solitara a muntelui Everest fara masca de oxigen si escaladarea, in premiera mondiala, a tuturor celor 14 varfuri de peste 8.000 m.Am putea crede ca mandria si sensul vietii sale au fost aceste fenomenale performante. Dar iata ce ne spune acest om de exceptie: "Eu escaladez muntele dinlauntrul meu. Inteleg din ce in ce mai bine cat de limitat sunt. Ca fiinte omenesti, avem probleme, avem temeri. Nu caut sa cuceresc piscuri, ci sa dobandesc cat mai multe cunostinte despre temerile si sperantele mele, precum si despre natura fiintei omenesti."
Urmarind ceea ce se intampla in lumea noastra
si modul in care fiecare pas inainte al civilizatiei pe care am construit-o
striveste sau sparge ceva, se pare ca urmatoarea mare frontieraa omenirii nu
este spatiul cosmic, ci spatiul din interiorul nostru.Refuzam adesea sa
observam ca, in fiecare zi si cu fiecare lucru pe care il facem, cultivam
partea luminoasa sau, deseori, partea intunecata din noi.Daca vom cauta, vom
gasi multe exemple frapante, care ne minuneaza si ne arata resursele nemarginite
ale universului nostru interior. Pentru o prezentare intr-un spatiu cat mai restrans,
am ales unul singur – cazulmedicului Richard Moss. Intr-una dintre cartile sale
(Fluturele negru), ne face cunoscute doua momente care merita toata
atentia.Sa urmarim, mai intai, experienta iluminatorie care i-a schimbat viata:
"O lumina vie
cuprindea totul, iar eu am inceput sa ma dizolv in lumea din jur. Eu si lumea
din afara eram aproape imposibil de diferentiat, dar nu chiar contopiti. Totul
avea semnificatie: pozitia pietrelor pe drum, zgomotul tevilor de apa din baie,
toate pareau sa comunice cu mine. Nu ca as fi putut descifra comunicarea sau ca
vocile ar fi avut un mesaj pentru mine; era mai degraba faptul ca toate
lucrurile erau legate intre ele; toate aveau sens, dar nu din punct de vedere
rational, ci pentru ca faceau parte dintr-un lucru viu. Intreaga creatie era o
singura constiinta. Il slaveam pe Dumnezeu in pavajul drumului, in cosurile de
gunoi, in iarba si in copaci.
Un dupa alta, iluziile
vietii mele mi s-au perindat prin fata si am vazut ca pana si cea mai nobila
dintre ele, cariera medicala si munca de vindecator si profesor, era
fundamental egoista, cu scopul de construire a sinelui. Aveam nevoie sa aiba
cineva nevoie de mine. In mod inconstient, aveam nevoie ca altii sa fie
bolnavi, pentru a-mi sustine identitatea mea de medic si vindecator. Pe scurt,
tot ce traiam eu, era o continua consolidare a sinelui: starile de spirit,
fanteziile, sperantele si temerile, toata munca mea si in special cautarea unei
noi constiinte mai inalte, toate acestea erau forme ale iubirii de sine. Cel
mai greu a fost sa inteleg ca nu am iubit niciodata un om pentru el insusi. Ca
narcisismul nu este simpla vanitate, este vocea eului care se felicita subtil
pe sine, esenta divizarii, a constiintei subiect-obiect. Privim in oglinda
vietii si nu ne vedem decat pe noi insine.
In prima faza a
deschiderii am avut parte de foarte mult disconfort fizic si de o senzatie
psihica de perturbare si confuzie.
Intentia, oricat de
nobila sau de inspirata, este intotdeauna dictata de eu, reflectand o dorinta.
Ea creeaza o tensiune, imparte realitatea in poli, pozitiv si negativ, si il
neaga in ultima instanta pe Dumnezeu ca perfectiune. Cand intelegem asta avem
de-a face cu un paradox profund, care ne poate crea senzatia ca suntem complet
inutili si lipsiti de speranta sau motivatie, si totusi suntem mai aprope ca
oricand de un nou potential al constiintei. E un moment dificil si periculos, o
noapte intunecata. In acest punct,
intentia face loc consacrarii, adica slujirii lui Dumnezeu. Intreaga existenta
devine venerare.
La inceput am crezut ca
iubirea neconditionata este ceva ce ar trebui sa facem cu totii. Dar era doar o
culme a egoismului si o greseala obisnuita a miscarii New Age. Iubirea
neconditionata este un principiu aflat la baza organizarii Universului, o
intelegere care se produce in momentul realizarii. In dimensiunea caracterizata
de spatiu, timp si cauzalitate, iubirea neconditionata nu
exista.Recunoscandu-mi egoismul si interesul personal in raport cu acest
standard, am descoperit ca incep sa ma eliberez din ce in ce mai mult de
atitudinea egocentrica. Imi observam intentia de a face bine, nevoia de
recunoastere, presupunerile pe care le faceam cu privire la motivele si
implicarea mea. Era o constiinta de sine dureroasa, dar nu m-am lasat oprit de
nimic. Aceasta a devenit un exercitiu de constienta. Am inceput sa-mi dau seama
ca nu stiu nimic, toate erau doar ganduri. Ca urmare, puteam face un singur
lucru: sa-mi pastrez constiinta treaza. Ramaneam cu constiinta treaza si in
acelasi timp aveam increderea ca se petrece ceva dincolo de mine, ceva mult mai
pur. Astfel a inceput intuitia mea profunda a Divinitatii. Confruntat cu aceste
iluzii, am ramas cu o senzatie de gol si de intuneric. Am devenit cumplit de
introvertit, pe muchia a ceea ce parea a fi cea mai adanca suferinta. Ea a trezit la viata o energie mai inalta. Cateva
saptamani mai tarziu a avut loc desteptarea, si atunci am cunoscut direct,
pentru prima data, iubirea neconditionata."
In urma acestei experiente, munca de
vindecator a medicului Richard Moss va continua intr-un alt mod, la alt nivel
de intelegere si de conectare cu pacientii. Fenomenele subtile si surprizele
magice faceau parte integranta din noua viata.Am ales un exemplu, pe care l-am
putea numi Miracolul Laurei:
"Era a doua zi a
conferintei. Laura canta de cateva ore un imn din copilarie, repetandu-l la nesfarsit.
Dintr-o data, felul in care canta s-a schimbat. Laura se simtea ca si cum ar fi incetat sa mai cante. Ea era cantecul.
S-a trezit ridicata in picioare, cu bratele inaltate spre cer si cu capul
arcuit pe spate. Mainile nu i se terminau la varful degetelor, ci se prelungeau
in aer, in cer. Aerul si cerul erau vii, iar ea se contopise cu ele. Pamantul,
picioarele, corpul, bratele, cerul, cantecul, cantareata – toate erau o singura
fiinta vie. Laura nu se gandea la ceea ce se intampla, ci s-a lasat pur si
simplu absorbita. Fiinta ei era totuna cu experienta pe care o traia.A doua zi,
cancerul ei la ficat, aflat in faza finala, disparuse. Metastaza intestinala de
marimea unui grepfrut, pe care o sustinea cu mana, disparuse. Trei zile mai
tarziu, si-a dat seama ca, pentru prima oara in 38 de ani, nu si-a facut
injectia cu insulina. In saptamana urmatoare, toate complicatiile secundare ale
diabetului si cancerului de care suferea – insuficienta renala, lichid la
plamani, tumori la nivelul nodulilor limfatici, orbirea partiala, absenta
oricarei senzatii la nivelul mainilor si picioarelor, dependenta la analgezice
– au disparut. Chiar si cele cateva degete de la picioare, fracturate recent,
s-au vindecat complet in cateva zile. Dupa cateva luni, la vizita de rutina la
oftalmolog, a aflat ca retina ei, mai inainte dezlipita, se refacuse complet.
Laura era stralucitoare;
din corpul ei se revarsa o prezenta palpabila, aidoma unei flacari delicate, si
intreaga perceptie asupra vietii i se transformase radical. Avea 5o de ani, dar
arata aproape ca o adolescenta. Am
comparat o fotografie facuta cu trei zile inainte de conferinta cu una facuta
imediat dupa experienta. Era aproape imposibil sa-ti dai seama ca in ambele
fotografii era aceeasi persoana. Cand a venit la conferinta, invitata de
medicul ei, a sperat ca va gasi putina energie ca sa poata muri. Ce se
intamplase, de fapt? Pentru putin timp s-a simtit constiinta pura si aceasta
intelegere a transformat-o. O schimbare radicala apare numai in momentele in
care ne percepem identitatea perfecta, aceea de constiinta.Transformarea a
continuat sa se desfasoare, dincolo de grijile fizice. Se trezea plangand ore
intregi, fara un motiv aparent. Simtea “vantul” curentului spiritual sufland
prin ea. Luni de zile i-a fost greu sa faca activitati care cereau planificare
sau concentrare. In primele cateva saptamani, corpul ei a inceput sa se curete,
printr-o diaree oribil mirositoare si usoare crampe intestinale.Multi oameni
erau dispusi sa creada ca vindecarea ei era posibila, dar nu puteau admite ca
asta se intamplase intr-un cadru spiritual netraditional. Unii credeau ca de
vreme ce Isus nu fusese invocat, vindecarea ei era opera diavolului. Medicii au
asteptat si asteapta si acum revenirea bolii, incat “realitatea” lor sa poata
ramane neamenintata si neschimbata.
Dar cine fusese Laura
inainte? Era implicata intr-o cariera orientata catre servicii si afunsese
chiar in varf. Timp de cativa ani, a fost presedinta unuia dintre cele mai mari
sindicate din tara si fusese votata de doua ori femeia cea mai remarcabila a
anului in domeniul ei. Viata ei era plina de provocari si o traia cu
intensitate. Cancerul aparuse tocmai in aceasta centrala energetica. A fortat-o
sa capituleze, s-a pensionat si s-a intors la locul copilariei ei, impacata cu
gandul mortii.
Dar dupa?Laura si sotul
ei si-au vandut casa si au dat o buna parte din lucrurile pe care le posedau. Au
cumparat o rulota, ca sa poata calatori. Pensiile lor le ajungeau daca traiau
simplu. Ea spunea: 'Cand viata e atat de plina de vitalitate, cine mai are
nevoie de toate lucrurile astea?' Viata lor a devenit o miscare continua din
loc in loc, cu poapasuri de luni de zile, pentru a-si oferi serviciile oriunde
era posibil."
Parerile sunt printre
putinele lucruri de care nu ducem lipsa, dar daca as fi intrebat ce cred despre
cele doua exemple, as spune ca le vad doar ca o scurta privire pe sub suprafata
lucrurilor, doua momente in care fiinta si-a regasit cararea pierduta, recunoscandu-si
fiintarea.Cautand explicatii erudite, ca sa ne simtim mai destepti, vom sustine
si vom ranforsa iluzia mintii analitice. Dupa 100 de analize, inca vom mai
analiza. Ne va lua tot restul vietii si nu se va schimba nimic calitativ.Daca
as fi intrebat si despre aspiratia oamenilor catre aceste realizari, as spune
ceva si mai putin agreabil: Oamenii doresc sa se trezeasca, dar vor versiunea
lor de trezire. Doresc, de fapt, sa fie fericiti in starea lor de vis.
O parere mai transanta
ne-a ramas de la Anthony de Mello (1931 - 1987), un preot indian iezuit, care a
vazut mult mai departe decat traditia si limitele propriei religii – motiv pentru careVaticanuli-a cenzurat sau
interzis scrierile. Cartile publicate, seminariile si cursurile sale au fost,
insa, cunoscute si apreciate peste tot în lume. Iata cum isi incheie prima
expunere (Trezirea) din celebra sa carte,Constienta. Capcanele si
sansele realitatii: "Cei mai multi oameni iti spun ca vor sa treaca de
gradinita – dar sa nu-i crezi. Nu-i crede! Tot ce vor de la tine este sa le
repari jucariile sticate. 'Da-mi inapoi sotia. Da-mi inapoi slujba. Da-mi
inapoi banii. Da-mi inapoi reputatia mea, succesul meu.' Asta este ce vor ei;
vor alte jucarii in locul celor vechi."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu