O
poveste diferită despre noi înșine
Filosofia yoga vorbeste despre doua stari de
constiinta mistica (samadhi): extazul legat de o forma (savikalpa samadhi) si extazul
fara forma (nirvikalpa samadhi). In primul caz, sinele coexista cu lumea pe
care o percepe, ca parte dintr-un intreg. Al doilea caz este cea mai inalta
manifestare a constiintei, in care "eul" este absorbit de realitatea
absoluta. Ramane doar oceanul de extaz si iubire, in care eternul
"acum" este sursa tuturor lucrurilor. Sa urmarim modul in care aceste
"stari de gratie" deschid ferestre catre un nivel existential
unificator si atat de profund, incat cuvintele sunt incapabile sa-l descrie. Primele
patru exemple le-am extras din cartea Trezirea din somnul constiintei, a
unui lector in psihologie si spiritualitate, dr. Steve Taylor (n. 1957), el
insusi cu experiente personale iluminatorii.
Un preot crestin (reverendul Leslie Whitehead) era
in tren, cand tot compartimentul s-a umplut de lumina."Am simtit ca totul era
bine pentru omenire. Toti oamenii erau fiinte glorioase si stralucitoare care,
in cele din urma, aveau sa patrunda intr-o bucurie incredibila.Ma poseda un
sentiment neobisnuit, coplesitor si plin de extaz. Iubeam pe toata lumea din
compartimentul in care ma aflam. As fi murit pentru oricare dintre oamenii
aceia."
Un
student se afla in sala de asteptare a unei gari, cand a devenit constient de
un curent misterios, care strabatea incaperea. "M-am uitat la feţele
celor din jurul meu si pareau imbibate de o stralucire interioara. Am trait, in
clipa aceea, un sentiment de inrudire cu fiecare persoana de acolo. Mi-am
pierdut orice simţ al
identitatii personale.Oamenii aceia nu imi mai erau straini, nu mai erau
indivizi separati, fiecare inchis in propria sa lume, divizati de toate
barierele conventiilor sociale si ale exclusivismului personal. Eram una unii
cu altii si cu Viata pe care o traiam in comun."
Autorul povesteste si una dintre experientele sale:
"Mergeam cu masina la serviciu, cu un sentiment de calm si cu mintea
deschisa la ceea ce simteam in jur. Dintr-o data, dualitatea a disparut iar eu
am devenit tot ce era in jurul meu, aerul, copacii, drumul catre autostrada,
totul."
In timpul unei meditatii, poetul din perioada
victoriana, Alfred Lord Tennyson isi pierde simtul separarii si devine parte
din fundalul spiritual, fara forma, al universului. "Individualitatea in
sine parea sa se dizolve si sa dispara intr-o fiintare infinita –si asta nu era
o stare confuza, ci cea mai limpede, cea mai sigura dintre cele sigure,
extraordinara si dincolo de cuvinte – in care moartea era o imposibilitate de
care aproape iti venea sa razi. Iar pierderea personalitatii nu parea o
extinctie, ci singura viata adevarata."
Scriitorul mistic Paul Brunton (1898 - 1981) a calatorit in India si in
Egipt, cautand intelepciunea spirituala. Avea sa scrie mai multe carti despre
yoga si inteleptii intalniti si, in final, avea sa ramana in India, ca discipol
al vestituluiintelept Ramana Maharshi. Descrie ce i s-a intamplat alaturi de
acesta, intr-o seara de meditatie: "Mintea se inalta intr-o sursa
transcendentala. Creierul a trecut in suspendare completa, asa cum se intampla
in somnul profund, dar cu toate acestea, nu exista nici cea mai mica pierdere
de cunostinta. Sinele inca mai exista, dar era un sine schimbat, stralucitor. Ceva
mult superior personalitatii neimportante care eram, o fiinta mult mai profunda
si mai divina se inalţă
in constiinta si devine eu. Cu ea soseste un sentiment uluitor, de libertate
absoluta. Ma aflu in afara marginii lumii constiintei. Planeta care m-a
adapostit pana acum dispare. Sunt in mijlocul unui ocean de lumina
incandescenta. Aceasta – o simt mai degraba decat o gandesc – este materia
primordiala din care sunt create lumile, prima stare a materiei. Se intinde
intr-un spatiu infinit, nespus, incredibil de viu."
Un clarvazator si medium cu renume, James
Van Praagh (n.1958), crescut intr-un mediu religios care-i provocase multe
indoieli asupra credintei, dorea cu intensitate sa afle daca exista si cum
arata adevaratul Dumnezeu. "Cererea mea si-a primit raspunsul cand aveam 8
ani. Intr-o dimineata, pe cand stateam in pat, am simtit o puternica rafala de
aer rece cum trece prin fata mea. Brusc, am fost inundat de un sentiment
coplesitor de pace, iubire si bucurie. Desi nu exista nici o voce bubuitoare
(asa cum era adesea descrisa in Biblie) care sa-mi raspunda la intrebari sau
care sa-mi dezvaluie adevarul, stiam ca aceea era o viziune al lui D-zeu.
Stiam, de asemenea, ca as face orice ar fi nevoie pentru a trai din nou acel
sentiment de bucurie. Am inceput sa inteleg ca viata era cu mult mai mult decat
ceea ce fusesem invatat si mult mai mult decat puteam vedea cu ochii fizici."
Mai tarziu, pe cand urma
seminarul teologic, avea sa aiba din nou revelatia unui Dumnezeu total diferit
de imaginea pe i-o inoculase Biserica. "S-a intamplat in Saptamana
Patimilor, mai precis in Vinerea Mare. Toti studentii trebuiau sa mediteze in
fata monstrantei (o cruce special ornamentata). Stateam in incaperea micuta
privind fix aceasta opera de arta impodobita cu flori. Am continuat s-o privesc
si dupa 20 de minute am devenit constient ca D-zeu se afla in acea camera. Nu
ca o figura concreta alaturi de mine, ci ca un sentiment de pace si liniste
inauntrul meu. Era exact acelasi sentiment pe care il traisem cand aveam 8 ani.
Din nou am simtit ca aceasta era dovada pe care o cautam. Era in mine si vorbea
in inima mea, nu prin cuvinte, ci printr-un sentiment de o incredibila iubire
pe care Dumnezeu o avea pentru mine si la care luam parte. Era iubire si lipsa
judecatii critice, intelegere si acceptare, dreptate si onestitate. Am inteles
ca aceasta prezenta a lui Dumnezeu nu putea fi gasita doar intr-un seminar sau
intr-o biserica, ci pretutindeni si in tot. Din acea zi nu am mai pus niciodata
la indoiala existenta lui Dumnezeu. Era de ajuns sa privesc in inima mea pentru
a-l vedea pe El. Mi-am descoperit propriul simt de sine, care imi lipsise
inainte. Dupa aceasta experient nu m-am mai simtit niciodata obligat sa termin
seminarul. Stiam ca nu mai aveam nimic de invatat acolo. Nu mai puteam continua
sa ador un Dumnezeu impovarat de regulie Bisericii. Nu mai puteam crede intr-o
mitlologie centrata pe vinovatie si pedeapsa."
La varsta de 17 ani, medicul, muzicianul si invatatorul spiritual Jean Klein(1912 - 1998) a experimentat o prima „trezire a constiintei”, pe care o descrie astfel: "Asteptam, intr-o dupa amiaza calduroasa, venirea unui tren. Nu era nimeni pe peron, iar peisajul nu ma atragea in niciun fel. Era liniste. Trenul intarzia, iar eu aveam sentimentul ca astept fara a astepta; eram relaxat si mintea era linistita, fara niciun gand care sa-mi capteze atentia. La un moment dat, un sunet neobisnuit m-a facut sa devin constient de linistea din jurul meu. Nu era o liniste obiectiva de care devenisem constient, asa cum adeseori se petrece cand ne aflam într-un loc calm unde, brusc, un sunet strapunge tacerea. Devenisem constient de acea liniste şi pace aflata dincolo de linistea exterioara. Era ca o stare interioara de fundal, care m-a ajutat sa devin un martor atat in ceea ce priveste evenimentele lumi interioare, cat si in cazul celor exterioare."
La varsta de 17 ani, medicul, muzicianul si invatatorul spiritual Jean Klein(1912 - 1998) a experimentat o prima „trezire a constiintei”, pe care o descrie astfel: "Asteptam, intr-o dupa amiaza calduroasa, venirea unui tren. Nu era nimeni pe peron, iar peisajul nu ma atragea in niciun fel. Era liniste. Trenul intarzia, iar eu aveam sentimentul ca astept fara a astepta; eram relaxat si mintea era linistita, fara niciun gand care sa-mi capteze atentia. La un moment dat, un sunet neobisnuit m-a facut sa devin constient de linistea din jurul meu. Nu era o liniste obiectiva de care devenisem constient, asa cum adeseori se petrece cand ne aflam într-un loc calm unde, brusc, un sunet strapunge tacerea. Devenisem constient de acea liniste şi pace aflata dincolo de linistea exterioara. Era ca o stare interioara de fundal, care m-a ajutat sa devin un martor atat in ceea ce priveste evenimentele lumi interioare, cat si in cazul celor exterioare."
Este semnificativ si un
alt moment pe care si-l aminteste acest om, care avea sa traiasca intr-o
permanenta iluminare:
"Intr-o dimineata,
intre somnul profund si trezire, am avut sentimentul disparitiei tuturor
reziduurilor 'eu-lui' meu, fiecare din aceste reziduuri fiind convins, pana in
acel moment, ca el este cel care executa, cel care traieste, cel care sufera
sau este fericit. Toate acestea au disparut complet si am fost cuprins, in
deplinatatea constiintei mele, de o lumina atotpatrunzatoare. Aceasta a fost
trezirea la Realitate, in acel 'Eu sunt' inefabil. Am stiut atunci, pentru
prima oara, ca sunt cu adevarat prezent, nu ca un concept, ci ca o fiinta
divina aflata in afara conditionarilor timpului si spatiului. In aceasta stare,
aflata dincolo de toate coordonatele cunoscute, non-stare de fapt, am trait cea
mai deplina libertate si fericire"
Comparand traiul obisnuit
cu aceste exemple de elevare spirituala, putem pastra doua idei pretioase.
Marele intelept Ramana Maharshi ni le-a transmis prin cuvinte simple:
"Toti oamenii sunt egali, dar unii sunt treji si altii viseaza."Si a
mai adaugat ca "Toate calitatile bune se trezesc in mintea treaza."
Iar daca ne intrebam daca
sunt multi oameni "treji", ne-araspuns deja zeul suprem Krishna:
"Dintre mii, abia daca exista unul care Ma cauta. Iar dintre aceia care
cauta, abia unul daca Ma cunoaste."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu