Construit pe mitul lui
Moise, căruia nu i se permite să păşească pe Pământul Făgăduinţei, romanul
„Gheţarul” are ca temă ratarea, neputinţa unui anumit tip uman de a depăşi
propriile limite şi de a-şi finaliza
aspiraţiile. Acţiunea are în centru pe Tom Kastelka, un intelectual cu
veleităţi de scriitor, care copilăreşte
la ţară, trăieşte o vreme într-un mic oraş şi se retrage definitiv în casa
bunicilor săi, acum decedaţi, aflată la câţiva kilometri de oraş. Tom primeşte într-o zi o scrisoare prin care
este invitat să petreacă o vacanţă în oraşul Cristiana. În drum, Tom îl ia cu
maşina pe un colonel în rezervă, care călătoreşte şi el în aceeaşi direcţie.
Ajunşi la destinaţie, cei doi constată că localitatea se află la poalele unui
munte acoperit de zăpezi. Tom cunoaşte, cu acest prilej, o lume stranie.
Invitaţii locuiesc la un hotel care aparţine unor arabi pe care Tom îi cunoaşte
din vremea studenţiei. Evenimentele din trecut se suprapun peste fluxul narativ
al prezentului. Pe tiparul unei traume suferite în copilărie ( fiindcă păta cu
cerneală filele caietelor de teme, mama sa îl pedepsea frecvent, alungându-l
din curte şi încuindu-l afară), amintirile lui Tom se contopesc treptat cu
imaginaţia şi cu visul. El începe să exploreze mental locurile şi întâmplările
care i-au marcat existenţa. Scenele de spital au un relief grotesc.
Chirurgul-şef ia mită după un ritual precis stabilit, are apucături de şobolan
şi îşi face vizitele călare pe o motocicletă cu care cutreieră, în zbor, saloanele.
Fără să-şi dea seama, Tom caută, de fapt, topos-urile copilăriei, unde citea
liniştit cărţile preferate : o poiană acoperită cu flori albastre de lavandă,
curtea casei bătrâneşti în care şi-a petrecut o bună parte a copilăriei. Tom
pare a fi victima unei educaţii bazate pe interdicţii absurde şi prizonierul
universului imaginar al cărţilor citite. Revin obsedant momente petrecute în
decor hibernal. La hotel sunt invitaţi oameni de diferite profesii şi
naţionalităţi, însă misterioasa gazdă întârzie să-şi facă apariţia. Oraşul este
aproape pustiu, fiind locuit doar de câţiva pensionari. Aici funcţionează o
Fundaţie şi o Casă Funerară. Administratorul Fundaţiei, care a strâns o
întreagă arhivă cu dosare compromiţătoare şi titluri de proprietate, se îmbracă
în uniforma lui Napoleon, îşi pune cravata de pionier şi se joacă de-a
războiul. De-a istoria se joacă şi bătrânii care îşi pierd timpul pe văile şi
colinele de lângă oraş. Pe lângă înmormântări adevărate, la Casa Funerară oamenii îşi organizează, de vii, cortegii
funerare comice. Folosind fonduri comunitare, guvernul iniţiază proiecte
fantasmagorice ( „Strămoşii”, „Clasicii vii”). Sosii ale unor voievozi glorioşi
şi scriitori români faimoşi foiesc prin oraş în căutare de mâncare şi băutură
şi, la o înmormântare, sunt în centrul unor scene burleşti şi groteşti.
Voievozii urmează să reconstituie bătălii celebre, dar din lipsă de fonduri se
apucă de furat. Copiile scriitorilor au menirea de a scrie replici la
capodoperele literaturii române, dar se mulţumesc să chefuiască. Între timp,
apar şi arabii, prietenii lui Tom şi proprieterii hotelului, dar nici ei nu
ştiu cine este stăpânul Marii Fundaţii care finanţează totul. Personajul principal
visează, aproape în fiecare noapte, un bătrân pe care l-a văzut în copilărie şi
despre care crede că este Dumnezeu. În stare de veghe, este urmărit de imaginea
unei tinere femei cu înfăţişare de asiatică. În paralel, este urmărit destinul
unei fete care pare şi nu pare a fi misterioasa necunoscută. Se zvoneşte că
nişte chinezi, foşti lucrători forestieri,
se apucă să exploateze gheaţa de pe munte. Gheţarul îşi schimbă nuanţele
în funcţie de anotimp. Toamna devine transparent şi în interiorul său se văd
umbre ciudate. De-a lungul cărţii, personajele leagă de munte mai multe mituri
: înăuntru ar fi prinşi nişte dinozauri, căţiva soli ai lui Genghis-Han, iar
nişte generali germani au efectuat, în timpul celui de-al doilea război
mondial, experienţe pe animale şi versanţii muntelui ar fi locuiţi de
vieţuitoare încă necunoscute. Un struţ răpitor bântuie oraşul şi minţile
personajelor. Datorită secetei, ţinutul din afara oraşului se deşertifică. Unii
au vedenia unei oaze unde s-ar afla sediul Marii Fundaţii. Se proiecteză o
expediţie în deşert şi evenimentul se produce pe neaşteptate şi aproape în
secret. În oraş rămân numai Tom şi Ştefan cel Mare. Cei doi repară camerele
dărăpănate ale hotelului şi îşi fac provizii pentru iarnă. Un viscol puternic
acoperă totul cu zăpadă şi îl readuce pe Tom în decorul copilăriei. Doi
angajaţi de la un observator astronomic îi explică lui Tom că oraşul este
pustiu de aproape patruzeci de ani şi sunt de părere că tot ce i se întâmplă
lui Tom se desfăşoară, de fapt, numai în imaginaţia sa. Câteva elemente de care
se leagă prezentul lui Tom ( colonelul Buia, ostaşii germani) au existat,
într-adevăr, în realitate, dar în urmă cu zeci de ani. După plecarea
străinilor, dispare şi Ştefan. A venit Crăciunul şi totul este pregătit de
sărbătoare. În căutarea lui Ştefan, Tom dă peste casa primei sale copilării,
împodobită pentru sărbătorile de iarnă. El păşeşte fericit înăuntru, sugestia
fiind că drumul către Cristiana este nu numai o călătorie a personajului în
propria imaginaţie şi în universul ospitalier al literaturii, ci şi una în
moarte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu