Stimate domnule Anton Holban,
Istoria literară v-a rezervat un loc de onoare, pe lista
celor mai moderni romancieri români. Eraţi un om instruit, profesor de
franceză, specialist în Marcel Proust şi un prozator care se ţinea la curent cu
cele mai noi tehnici narative etalate în Occident. Aveaţi o carieră frumoasă în
faţă, viitorul vă surâdea şi o cunoscuseţi pe Lydia Manolovici. Era frumoasă şi
bogată. În timpul rămas între două reprize de shopping, ea răsfoia o carte sau
dormea. Era una dintre acele femei care nu spun nici da, nici nu. Cu alte
cuvinte, inaccesibilă pentru timizi, dar o pradă uşoară pentru capsomani. Lydia
avea însă o cumplită însuşire : făcea colecţie de bărbaţi, de preferinţă
intelectuali, pe care îi plăcea să-i umilească. Experienţa ne învaţă că nu
există dragoste la a doua vedere. Este sau nu este. Şi mai trebuie să nu uităm
un lucru : dacă i-ai permis unei femei să te folosească drept scuipătoare, ea
va face acest lucru toată viaţa. Mă întreb ce simţeaţi când ea se afişa cu
bărbaţi chiar pe terasa aflată vizavi de garsoniera în care locuiaţi. O făcea,
desigur, intenţionat.
Primul scriitor care a cunoscut-o pe Lydia a fost
Octav Şuluţiu. Era sărac şi urât, dar tânăra răsfăţată voia să ştie "cum
sărută un scriitor". Şuluţiu era nebun după ea. Scria în jurnal, îi făcea
declaraţii înflăcărate. I-a dedicat şi romanul "Ambigen". Pe urmă, Lydia
v-a întâlnit pe dumneavoastră şi, pentru Şuluţiu, au început chinurile
geloziei. Aţi rupt prietenia, rivalitatea atinsese cote periculoase, dar drama
era trăită mai mult de Şuluţiu. Scria continuu despre ceea ce-l frământa,
mărturisea că vă detestă, apoi vă găsea scuze şi tot aşa. Niciunul dintre
dumneavoastră nu ştia că, în tot acest timp, fermecătoarea evreică se culca
fără prea multe mofturi cu Zaharia Stancu, ţăran viguros, distins, şchiop, dar,
se pare, foarte viril. Dumneavoastră aţi scris, pentru ea, romanul
"Jocurile Daniei", din care aţi publicat fragmente ce au inflamat şi
mai tare lucrurile. Aţi pus paie pe foc. De altminteri, suspiciunea şi gelozia
sunt stările pe care le evocaţi magistral
şi dumneavoastră. Doi oameni chinuiţi scriu două romane despre o femeie
capricioasă. Urâtă afacere ! L-am auzit, cu ani în urmă, pe un celebru critic
literar spunând că trebuie să fii tâmpit ca să te sinucizi din cauza unei
femei. Uneori cinismul este în floare. În studenţie aveam un amic pe care
iubita sa, o serafică studentă la medicină, îl părăsise. Cu toate astea, el se
obişnuise să îi ducă dimineaţa la uşă un trandafir şi un rondel scris
pe o foaie de pergament. De fiecare dată auzea din interior nişte suspine şi
gemete suspecte. După două săptămâni presărate cu trandafiri şi poeme, tânărul
meu prieten s-a oprit să asculte cu mai multă atenţie zgomotele care veneau din
apartamentul tinerei. Cum încă nu-i înapoiase medicinistei cheia, a descuiat uşa şi
a pătruns în dormitor. Bănuia că ea este bolnavă, suferă de dragul lui şi
altele de acest fel. Nu vă mai spun însă ce a văzut că făcea ea cu un negru
viguros - foarte viril şi ăsta ! - , în patul înconjurat de florile lui şi de
foile de pergament acoperite cu versuri. Sentimentele şi arta sa îi slujeau
africanului ca afrodisiac ! Ei, bine, Lydia Manolovici a găsit, la rândul său,
pe cineva mai cinic decât ea. Zaharia Stancu s-a insinuat în casa prosperei
familiii de evrei, a făcut amor pe săturate cu fata, a înregistrat amănunte
compromiţătoare, a scris un roman, "Oameni cu joben", - al treilea !
- în care a trecut toate detaliile şi a încercat să-l şantajeze pe tatăl muzei.
Cum bătrânul n-a cedat la şantaj, Stancu a publicat romanul ! Lydia a avut, în
cele din urmă, ce a meritat. Tatăl său a măritat-o cu un englez bogat, după cum
intuiseţi dumneavoastră cu mult înainte. "De ce se supără Şuluţiu, aţi fi
spus de faţă cu câţiva prieteni, când este evident că tatăl său nu o va da după
niciunul dintre noi, fiindcă suntem amândoi săraci ? "
Şi a venit momentul când aţi murit absurd, la nici 35 de
ani, în urma unei operaţii. V-aţi născut în februarie şi aţi pierit în
ianuarie. (Profesorul universitar Mihai Zamfir v-a dedicat, de data aceasta
dumneavoastră, romanul "Poveste de iarnă" .) Şuluţiu nu a venit la
înmormântare, regretându-şi după aceea resentimentul, iar Lydia, aflând tristul
eveniment, a râs şi a pus muzică. Poate vă amintiţi că şi Veronica Micle,
aflată în compania unor tineri ofiţeri, informată fiind că Eminescu decedase la
spitalul de nebuni, a râs în hohote.
Când aţi trecut la cele veşnice, s-a întâmplat un fapt
straniu. În vreme ce dumneavoastră vă dădeaţi sufletul la Bucureşti, bunica
dumneavoastră, care îşi aştepta şi ea sfârşitul, la Fălticeni, în Moldova, le-a
povestit celor din casă că v-a văzut cum staţi în pragul uşii, ca şi cum aţi fi
regretat ceva, şi cum v-aţi îndepărtat cu tristeţe. Şi asta exact în momentul
morţii !
A venit, în final, la înmormântare, momentul acela grotesc,
burlesc, nici nu ştiu cum să-l calific, când prozatorul H. Bonciu, ţinând să
vorbească la ceremonia de adio, şi-a început astfel cuvântarea funebră, cu
ochii aţintiţi la sicriu şi spre consternarea tuturor celor prezenţi :
"Dragul meu bidon de plastic ! " Cred că a fost prima dată când aţi
râs zdravăn, din toată inima. Dar n-aţi făcut-o în lumea noastră trecătoare, cu
răsărituri de soare superbe şi femei frumoase şi insensibile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu